وام ازدواج در ایران آمار کودک همسری را 4 برابر کرد

© AP Photo / Rahmat Gulوام ازدواج در ایران آمار کودک همسری را 4 برابر کرد
وام ازدواج در ایران آمار کودک همسری را 4 برابر کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تصورعموم مردم این بود که با بالا رفتن رقم وام ازدواج، آمار ازدواج جوانان می تواند افزایش یابد ولی آمارها حکایت از چیز دیگری دارند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه ایران، در ایران امسال با توجه به میزان تورم، رقمی معادل 30 میلیون تومان وام ازدواج برای هر نفر در نظر گرفته شد. یعنی عروس و داماد با یکدیگر می‌توانند مبلغی معادل 60 میلیون تومان وام بانکی دریافت کنند.

همه تصور می‌کردند که بالا رفتن رقم وام ازدواج می‌تواند آمار ازدواج جوانان را در این برهه بالا ببرد، اما آمارها حکایت دیگری دارند. به گفته برخی کارشناسان در نتیجه افزایش این وام، آمار کودک همسری نیز بالا‌تر رفته است. پدیده‌ای که ایران سال‌هاست با آن درگیر است.

محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ایران در پاسخ به سوالی در مورد بالا رفتن وام ازدواج و امکان سواستفاده و نتایج منفی از آن گفت: از همان اول نگرانی‌هایی در این خصوص وجود داشت، یکی از بزرگترین نگرانی‌های سازمان هم بالا رفتن آمار کودک همسری بود.  بر اساس آمارهای به دست آمده از بانک مرکزی در شش ماهه نخست سال‌جاری ازدواج افراد زیر 15 سال 4 برابر کل سال گذشته بود و همین امر نگرانی‌ها را در حوزه کودک همسری بسیار افزایش داده است و مشخص شده که عملاً در برخی استان‌ها، خانواده‌ها در حال فروش دختران خود هستند. در مناطقی که فقر فرهنگی و اقتصادی وجود دارد، رقم 30 میلیون تومان رقم قابل توجهی است و همین قضیه هم باعث شده که ازدواج در سنین زیر 15 سال در چنین مناطقی افزایش پیدا کند.

مردی در ایران بعد از 7 بار ازدواج در آتش سوخت - اسپوتنیک ایران
مردی در ایران بعد از 7 بار ازدواج در آتش سوخت

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد هدف از بالا بردن وام ازدواج، تشویق جوانان به ازدواج و بالا رفتن آمار ازدواج بود، آیا این اتفاق افتاده است، گفت: منظور حتماً بالا رفتن آمار ازدواج در جامعه هدف یعنی سنین حدود 20 سال به بالا بود. به نظر می‌رسد با شرایط کنونی افزایش رقم وام ازدواج کمکی به زیاد شدن نرخ ازدواج در کشور نکرده است و برعکس زمینه‌ساز مشکلات و آسیب‌های دیگری هم شده است. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала