خُلف وعده و شکست های سیاسی ترامپ

© Sputnik / Eva Marie Uzcategui /  مراجعه به بانک تصاویر ترامپ
ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واشنگتن پست: ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود مهارت زیادی در تضعیف توافق‌های بین‌المللی نشان داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «واشنگتن پست»، دونالد ترامپ که از آغاز کار خود در کاخ سفید، خود را یک تاجر ماهر معرفی می‌کرد در مدت سه سال اخیر نه تنها هیچ توافق مهمی را بدست نیاورده است، بلکه هرچه توافق و پیمان مهم با مشارکت آمریکا بوده را نیز بر هم زده است. او در واقع سالها تلاش دیپلماتیک که مقامات پیشین او برای حصول این توافق‌ها صرف کرده‌ بودند، را ویران کرده و از بین برده است.

این توافق‌ها و پیمان‌ها کم نیستند. به عنوان نمونه می توان به دو توافق تاریخی منع اشاعه سلاحهای کشتار جمعی و توافق آب و هوایی پاریس اشاره کرد. ترامپ حتی به نهادها و ائتلافهای مهم بین المللی هم رحم نکرده و آنها را نیز از هم پاشانده است.

 ترامپ در آخرین سال دوره ریاست جمهوری در حصول نتیجه در آن توافقها و پیمانهایی که وعده بدست آوردنشان را داده بود، ناکام مانده است.

رها شدن تیر خلاص به سیاست فشار حداکثری ترامپ - اسپوتنیک ایران
رها شدن تیر خلاص به سیاست فشار حداکثری ترامپ

در جنگ تعرفه ها با چین، ترامپ فقط چند امتیاز پیش پا افتاده از پکن گیرش آمده است. دولت ترامپ همچنان در حال تهدید چین است و می‌گوید تعرفه های بیشتری به ارزش 160 میلیارد دلار بر کالاهای چینی اعمال خواهد کرد. این جنگ به اقتصادهای هر دو کشور آسیب می‌رساند.

دونالد ترامپ در ماه مه 2018، با بی توجهی به امضای چهار کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل و آلمان پای توافق تاریخی برنامه جامع اقدام مشترک معروف به برجام، از این پیمان تاریخی که مقامات پیشین کاخ سفید و دیگر کشورهای عضو این پیمان سال ها برای تحقق آن تلاش کرده بودند، خارج شد. ترامپ ، برجام را یک «توافق بد» نامید.

در ژوئن سال 2017 دونالد ترامپ اعلام کرد که  که از توافق آب و هوایی پاریس خارجی می شود. در حالیکه باراک اوباما رئیس‌جمهور قبلی آمریکا آن را امضا کرده بود، ترامپ دلیل خروج از این پیمان را مغایرت آن با منافع آمریکا عنوان کرد.

 دیگر اینکه دولت ترامپ خیلی به محقق شدن توافق با کره شمالی خوش بین بود. اما گفتگوها در این زمینه خوب پیش نرفته است.  فرستاده کره شمالی در سازمان ملل هفته پیش اعلام کرد که «خلع سلاح هسته ای » از روی میز مذاکرات برداشته شده است. به اعتقاد تحلیلگران اگر توافق به جایی نرسد، راه برای جنگ باز خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала