گزارش و تحلیل

باز هم بحث قدیمی انتخابات، رای بدهیم یا نه

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران
انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حوادث اخیر در ایران نشان داد که مردم ایران به دنبال سرنگونی نظام و یا بر هم زدن ساختار سیاسی مملکت نیستند

سالهاست در ایران بحث مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات مطرح می باشد و با توجه به اینکه پس از ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس انجام شد عملا پروسه انتخابات آتی مجلس کلید خورده و این جدل مجددا در میان ایرانی ها داغ شده.

حوادث اخیر در ایران نشان داد که مردم ایران به دنبال سرنگونی نظام و یا بر هم زدن ساختار سیاسی مملکت نیستند و علیرغم همه مشکلاتی که با آن مواجه هستند باز هم به ثبات و امنیت مملکت خود راضی هستند اما مشکلات اقتصادی و اجتماعی عدیده ای دارند که می خواهند آنها حل شود.

مردم ایران باور ندارند که کشورشان توان اقتصادی لازم برای مقابله با تهدید ها و فشارهای دشمنان را ندارد و طی چند دهه اخیر نشان دادند که مردم بسیار مقاومی هستند اما وقتی که اخبار فساد را می شنود و با نا کارآمدی مدیریتی در مملکت مواجه می شوند از روی انزجار نمی دانند چه کار کنند وانزجار خود را از طریق خیابان ها منعکس می کنند.

اعتراضات اخیر و حتی اعتراضات قبل از آن نشان داد مردم ایران ترجیح می دهند این مشکل خود را از راه مسالمت آمیز حل وفصل کنند و عموما آنهایی را که به سمت خشونت یا همکاری با بیگانگان روی می آورند را از میان خود طرد می کنند.

بنده در هیچ جای جهان و در تاریخ ندیده ام که مردمانی بخواهند تغییراتی از طریق مسالمت انجام دهند و در انتخابات شرکت نکنند.

آیا گرانی بنزین، سرنوشت انتخابات را در ایران تغییر می‌دهد؟  - اسپوتنیک ایران
آیا گرانی بنزین، سرنوشت انتخابات را در ایران تغییر می‌دهد؟

در همه جای جهان و به صورت تاریخی بهترین راه رسیدن به خواسته مردمی همان راه انتخابات می باشد.

برخی وقتی در انتخاباتی رای نمی آورند بحث تقلب را مطرح می کنند وذهن مردم را با باورانتخابات ساختگی و مهندسی شده آلوده می کنند اما همین ها در دوره های دیگری که خود رای می آورند انتخابات را قبول دارند.

بنده در چند دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورای شهر شرکت داشتم و بسیاری از دوستان بنده هم دست اندرکار انتخابات بودند و هم اینکه در شوراهای نظارتی بودند و به صراحت می توانم بگویم همه صحبت ها در مورد ساختگی و یا مهندسی بودن انتخابات کاملا دروغ است.

برخی ممکن است اظهار دارند که در انتخابات شرکت کرده اند، رای داده اند ولی آن نتیجه مطلوب خود را دریافت نکرده اند.

دلیل معمولا این است که در انتخابات شرکت کرده اند اما به کاندیداهای صحیح رای نداده اند یا اینکه به کاندیداهایی رای داده اند که از همان اول هم قرار نبوده خواسته آنها را بر آورده کنند واهداف دیگری داشته.

به این ترتیب می توان گفت اگر شرایط مملکت به هر سمت و سویی برود فقط منتخبین مقصر نیستند، آنهایی که به آنها رای داده اند نیز نیز در این ماجرا شریک می باشند.

مردم باید متوجه باشند که رأی شان چه قدر ارزشمند است و این رأی را بیهوده مصرف نکنند، حد اقل چهار سال آتیه آنها و خانواده شان به این رأی وابسته می باشد.

با توجه به اینکه در ایران احزابی مانند دیگر کشورها وجود ندارد، دهه ها است که جامعه ایران به سه گروه عمده تقسیم شده.

اعلام شرایط احراز صلاحيت كانديداهای مجلس توسط شورای نگهبان  - اسپوتنیک ایران
اعلام شرایط احراز صلاحيت كانديداهای مجلس توسط شورای نگهبان

1 – طرفداران اصلاح طلبان که حدودا 25% آرای جامعه را تشکیل می دهند.

2 – طرفداران اصولگراها که حدودا 25% دیگر جامعه را تشکیل می دهند.

3 – خاکستری ها که حدودا 50% جامعه رای دهنده ها را تشکیل می دهند وهیچ وابستگی سیاسی ای ندارند.

طی سالهای اخیر روال به این ترتیب بوده که قدرت در مجلس و دولت به تناوب میان اصلاح طلبان و اصولگراها جابه جا می شده و قشر خاکستری معمولا اگر از این جناح خسته می شدند به سمت جناح مقابل روی می آوردند.

با توجه به شرایط مختلف اخیرا هم جناح اصولگرا و هم اصلاح طلب دچار ریزش بسیار شدید شده اند وقشر خاکستری افزایش چشم گیری یافته که شاید بتوان مهم ترین دلایل این ماجرا را گسل ایجاد شده میان نسل های اولیه و نسل های جدید این جناح ها و همچنین عدم موفقیت هر دو جناح سیاسی مملکت در حل مشکلات مردم دانست، اما مهم این است که این قشر خاکستری آیا توان نمایش قدرت خود را از طریق انتخابات خواهد داشت یا خیر.

معمولا هم در انتخابات اصلاح طلبان توان بیشتری در جذب قشر خاکستری جامعه دارند اما نه به دلیل اینکه این قشر جامعه به باورهای آنها باور دارد بلکه به دلیل اینکه بسیاری از افرادی که در قشر خاکستری جامعه قرار دارند تصور می کنند اصلاح طلبان به دنبال ایجاد اصلاحات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی می باشند و چون آنها نیز خواستار اصلاحات هستند تحت تاثیر کلمه "اصلاحات" قرار می گیرند، در حالی که ماجرای اصلاحاتی که مد نظر آنها هست کاملا با آنچه جناح سیاسی موسوم به اصلاح طلبان به دنبال آن است فرق دارد.

با توجه به این شرایط هر وقت اقبال جناح خاکستری جامعه به رای دادن کم شود معمولا جناح اصولگراها که رای دهندگان ثابت خود را دارند موفق تر خواهند بود.

در روستاها و شهرستان ها هم که اصلا رای دهندگان بدون وابستگی جناحی فقط به کاندیداهایی که به طایفه آنها مرتبط می باشند رای می دهند و خوب طبیعتا این کاندیداها مجبور می باشند در صورت ورود به مجلس پاسخگوی رای دهندگان باشند در حالی که در شهرهای بزرگ اینگونه نیست.

پول‌های کثیف روند انتخابات را تغییر می‌دهد - اسپوتنیک ایران
پول‌های کثیف روند انتخابات را تغییر می‌دهد

حد اقل می توان گفت چند دهه تجربه ثابت کرده شعارهایی که معمولا توسط برخی افراد مبنی بر رای ندادن مطرح می شود به هیچ وجه نمی تواند راهگشای حل مشکلات مردم باشد بلکه راهکار این است که مردم خود زحمت بکشند و به دنبال کاندیداهایی باشند که می توانند خواسته آنها را محقق کنند.

حدود پانزده هزار نفر در انتخابات مجلس ثبت نام کرده اند و احتمالا حدود بیش از نیمی از آنها تایید صلاحیت می شوند تا در انتخابات مشارکت داشته باشند.

کاندیداهایی که معمولا در لیست دو جناح اصلی قرار دارند حد اکثر می توانند پانصد یا ششصد نفر باشند و سوابق بسیاری از آنها نزد مردم شناخته شده است، برخی واقعا افراد بسیار کارآمدی هستند و رزومه خوبی دارند اما این دلیل نمی شود کل لیست پیوسته با آنها همه کار آمد باشند، بقیه کاندیداها عموما کاندیداهای مستقلی هستند که مردم می توانند به سوابق و برنامه ها و اهداف آنها توجه کنند و تحقیق کنند و مانند همه جای جهان به کاندیداهایی رای دهند که خواسته شان "به صراحت" با خواسته آنها همسو باشد.

اگر هم برخی کاندیداها شعارهایی را مطرح کردند که بسیار زیبا است اما امکان محقق شدن ندارد قطعا باید مردم خود اقدام به حذف آنها نمایند تا همه کاندیداها یاد بگیرند فقط شعارهایی را مطرح کنند که می توانند انجام دهند.

به هر صورت به نظر می رسد با توجه به شرایط موجود مملکت امروزه نیاز مبرم مردم به نمایندگانی است که سوابق عملی خوبی داشته باشند و ثابت کرده باشند که آدم های عمل گرا و کارا هستند و به دنبال مسایل جناحی نمی باشند و شاید هم جناح خاکستری به این نتیجه رسیده باشند که باید به کاندیداهای مستقل کارآمد رای دهند و نه به افرادی که با هزینه های کلان وارد لیست های جناحی و سیاسی می شوند تا چندین برابر این هزینه ها را بتوانند به دست بیاورند و یا اینکه بدهکار افرادی هستند که از آنها حمایت مالی کرده اند و بعد پس از ورود به مجلس مجبور هستند جبران کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала