اوج گیری دوباره اعتراضات و تلفات جدید در عراق

© AP Photo / Hadi Mizbanاوج گیری دوباره اعتراضات و تلفات جدید در عراق
اوج گیری دوباره اعتراضات  و تلفات جدید در عراق   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اعتراض‌ها در عراق پس از چند روز آرامش بار دیگر اوج گرفت و طبق نوشته خبرگزاری فرانسه دست‌کم ۹ معترض شامگاه جمعه شش دسامبر (۱۵ آذر) در نزدیکی میدان تحریر بغداد کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از عصر ایران  ، خبرگزاری رویترز شمار معترضان عراقی کشته شده در این روز را ۱۴ نفر اعلام کرده است.

طبق نوشته رسانه‌های محلی و بین‌المللی، احتمال افزایش تعداد کشته‌ها وجود دارد زیرا طبق گفته شاهدان عینی، اعتراض‌ها همچنان در مرکز بغداد ادامه دارد و صدای تیراندازیهای ممتد شنیده می‌شود.

این درگیری‌ها در حالی رخ داده است که صبح روز جمعه آیت‌الله سیستانی،‌ مرجع بزرگ شیعیان در عراق اعلام کرد که نخست‌وزیر این کشور باید بدون «دخالت خارجی» انتخاب شود.

پارلمان عراق یکشنبه گذشته در نشستی فوق‌العاده با استعفای دولت عادل عبدالمهدی موافقت کرد. با این حال وی تا تعیین جانشین خود در سمت نخست‌وزیری باقی می‌ماند.

اعتراض‌های ضد دولتی عراق در اوایل ماه اکتبر گذشته (مهر ماه) در پایتخت و برخی از شهرهای مذهبی شیعه‌نشین آغاز شد که بزرگترین تظاهرات از زمان سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ میلادی محسوب می‌شود. تظاهرکنندگان در عراق خواستار استعفای دولت ، مبارزه با فساد ، بیکاری و شرایط بهتر زندگی هستند. بخش هایی از تظاهرکنندگان همچنین نسبت به نفوذ ایران و نیروهای وابسته به ایران در ساختار تصمیم‌گیری در عراق اعتراض دارند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که نام چهار شهروند عراقی به فهرست افراد تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه محسوب می‌شود،‌ افزوده شده است. این چهار شهروند عراقی به دلیل آنچه «نقض حقوق بشر» در جریان اعتراضات اخیر در کشور عراق خوانده می شود، تحریم کرده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала