گزارش و تحلیل

جایزه آمریکا برای سردار سپاه

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / جایزه آمریکا برای سردار سپاه
جایزه آمریکا برای سردار سپاه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت آمریكا برای اطلاعاتی در مورد یكی از فرماندهان قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به نام عبدالرضا شهلایی، 15 میلیون دلار پاداش می دهد.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز 5 دسامبر به خبرنگاران گفت که آمریکا جهت دریافت اطلاعاتی در باره سرتیپ عبدالرضا شهلایی یکی از فرماندهان سپاه پاسداران جایزه چند میلیون دلاری تعیین کرده است.

به گفته کارمند وزارت خارجه آمریکا، مقامات ایالات متحده سعی می کنند اطلاعاتی در باره او بدست آورند و با کمک آن "عملیات سپاه پاسداران" را نافرجام بگذارند.

هوک گفت:«شهلایی سازمان های زیادی را کنترل می‌کند که مسئول حملات به آمریکایی ها و متحدان آنها در سراسر جهان هستند. او قتل تعداد زیادی از سربازان ائتلاف در عراق را برنامه‌ریزی کرده است و مهمات و اسلحه گروهک های افراطی شیعه را تأمین می کند که در عملیات 20 ژانویه 2007، در کربلا، 5 سرباز آمریکایی کشته و 3 سرباز دیگر مجروح شدند. در سال 2011 او سوءقصد به جان عادل الجبیره سفیر عربستان در آمریکا را رهبری کرده بود.

خبرگزاری اسپوتنیک درباره جزییات بیشتر این ادعای آمریکایی ها با مجتبی جلال‌زاده کارشناس در مسائل بین‌الملل و سیاست خارجی ایران، سیاست آمریکا و تعامل با ایران به گفتگو نشست.

ادعاهای آمریکا تا چه حد صحت دارد؟

سپاه قدس که به عنوان شاخه نظامی و بین الملل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران شناخته می شود همواره فعالیت های خارجی آن با ابهام و ملاحضات امنیتی مواجه بوده است. اگر چه سپاه قدس یک نیروی نظامی است اما ماموریت های نظامی و مسلحانه ای که خارج از مرز ایران انجام داده است به ندرت بوده و بیشتر معطوف بوده به مبارزه با تروریست. آنچه که ما امروز شاهد هستیم حضور مستشاری سپاه قدس در سوریه منجر به شکست داعش و زمین گیر شدن داعش در عراق و از دست دادن سرزمین های آنها شده است. اگرچه شکست داعش به تنهایی توسط سپاه قدس نبوده و کشورهای دیگری نظیر روسیه و یا بعضا آمریکا و ائتلاف های منطقه ای و فرا منطقه ای حضور داشتند اما نقش غیر قابل انکار سپاه قدس را در این زمینه نمی شود نادیده گرفت.

سپاه پاسداران  - اسپوتنیک ایران
پاداش 15 میلیون دلاری برای دریافت اطلاعات در باره سرتیپ عبدالرضا شهلایی

آمریکایی ها ادعا می کنند که سردار شهلایی در سال 2007 علیه آنها عملیاتی را انجام داده است ولی چرا حالا در سال 2019 این ادعاها را مطرح می کنند؟

چیزی که امروز آمریکایی ها دارند مطرح می کنند و اتهاماتی که آمریکایی ها دارند می زنند از چند جنبه ما می توانیم آن را بررسی کنیم. یکی از آن جنبه ها بحث پیروزی و حضور موثر جمهوری اسلامی ایران در منطقه و خصوصا مبارزه با داعش است.

آمریکایی ها از حملات یازده سپتامبر شعارهای بلند پروازانه ای را در خصوص مبارزه با تروریست سر دادند یکی از آنها شعارها این است که باید در خانه تروریست ها با آنها بجنگیم و مبنایی شد برای لشکر کشی آقای بوش به عراق و افغانستان. از آن سال به بعد آمریکایی ها می خواهند یک چهره از خود به نمایش بگذارند به عنوان مبارزه با تروریست. آنچه که ما شاهد آن هستیم این است که در جریانات اخیر از سال 2011 به این سمت جمهوری اسلامی ایران نقش موثر و کلیدی را در مبارزه با تروریست داشته. آمریکایی ها برای مصادره نقش کشورهای دیگر منجمله ایران برای شکست داعش، ممکن است اتهاماتی از چنین دست را مطرح کنند. از انگیزه های دیگر آمریکایی ها در خصوص اینکه چرا 12 سال بعد چنین اتهامی را علنی کردند، بحث پرونده هسته ای، برجام و خلف وعده خودشان است. در واقع آمریکایی ها تمامی موضوعات مرتبط و غیر مرتبط گذشته و حال را می خواهند به زلف برجام گره بزنند تا اولا کنار گذاشتن خودشان از برجام را توجیه کنند و دیگر اینکه بتوانند در چهارچوب مباحثی نظیر امنیت بین المللی و به مخاطره افتادن صلح و دخالت در امور داخلی سایر کشورها اتهاماتی از چنین دست مثل برنامه موشکی، اجماع جهانی را علیه ایران به کار ببندند. همانگونه که شاهد بودیم در بحث برجام توسط آمریکا قدرتهای اروپایی و آسیایی او را همراهی نکردند. چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان همچنان در برجام باقی ماندند و حتی اروپایی ها سازوکار اینستکس را وارد مرحله اجرایی کردند برای اینکه بتوانند ایران را مجاب کنند که همچنان در برجام بمانند یا حتی روسها و چینی ها که اقدام به انجام مبادلات تجاری داشتند. در واقع نقش سپاه پاسداران . نقش سپاه قدس در منطقه نقش غیرقابل انکاری است و همانطور هم که فرماندهان این نیروی شبه نظامی و نظامی مطرح کردند و بارها هم گفتند که حامی ملت مظلوم و جنبش های آزادی بخش هستند.

پاسخ ایران در این رابطه چه خواهد بود؟

روابط ایالات متحده آمریکا با ایران یک روابط نامتوازنی است. جمهوری اسلامی ایران صرفا از مجرای دیپلماسی و با توجه به دیپلماسی می تواند جواب آمریکایی ها را بدهد چرا که تحریم های آمریکا یک سویه و یک جانبه علیه ایران اعمال می شود. بنظر نمی رسد که جمهوری اسلامی ایران در زمینه عملی کاری بتواند از پیش ببرد اما در عرصه سیاسی می تواند با سو گیری هایی به موقع سیاسی از طریق وزارت امور خارجه از طریق نمایندگی خودش در سازمان ملل اقدامات آمریکا را محکوم کند. در سال های قبل هم آمریکا ادعای کرده بود که هیچ وقت تایید نشد که در مورد ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا توسط ایران بود که در این رابطه فردی دستگیر شد که سابقه چندان مناسبی نداشت و دارای مصارف الکل و مواد مخدر بود و او را به ایران ربط دادند و سردار شهلایی را به عنوان رابط آن فرد معلوم الحال و نظامی ایران معرفی کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала