روسیه قسمتی از پروژه طراحی کارخانه فوردو ایران را به حالت تعلیق درآورد

© AFP 2023 / Behrouz Mehriروسیه قسمتی از پروژه طراحی کارخانه فوردو ایران را به حالت تعلیق درآورد
روسیه قسمتی از پروژه طراحی کارخانه فوردو ایران را به حالت تعلیق درآورد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در کارخانه فوردو، به دلایل عدم امکان پذیری غنی سازی اورانیوم در یک اتاق و پخش آن بر روی تجهیزات، غني سازي اورانيوم به حالت تعلیق در آمد.

به گزارش اسپوتنیک، شرکت سوخت رسانی شرکت دولتی Rosatom TVEL روسیه در بیانیه ای گفت: روسیه به دلیل شروع غنی سازی اورانیوم ، پروژه تولید مجدد کارخانه فوردو ایران را به دلایل تکنیکی به حالت تعلیق درآورد. 

روسیه به ساخت نیروگاه در بوشهر ادامه می دهد - اسپوتنیک ایران
روسیه به ساخت نیروگاه در بوشهر ادامه می دهد

از سال 2017 ، متخصصان TVEL روس اتم، مطابق برنامه برجام، در حال کار بر روی پروژه ای برای اصلاح دو آبشار سانتریفیوژهای گازی در کارخانه فوردو برای تولید پایدار (غیر رادیواکتیو) پورسوریوم و ایزوتوپ های زنون برای اهداف پزشکی هستند.

وی گفت: "در تاریخ 6 نوامبر سال 2019، به عنوان بخشی از مرحله بعدی کاهش تعهدات داوطلبانه ایران تحت برجام ، هگزافلوئورید اورانیوم به دو آبشار سانتریفیوژ بنزین در تاسیسات فوردو ،تبدیل به تولید ایزوتوپهای پزشکی پایدار شد. در این بیانیه آمده است: "این امر اجرای پروژه شرکت روس اتم را در خصوص اصلاح دو آبشار سانتریفیوژهای گازی در تاسیسات فوردو را برای تولید ایزوتوپهای پزشکی پایدار غیرممکن می کند."

این شرکت روسی در ادامه توضیح می دهد: "غنی سازی اورانیوم و تولید ایزوتوپهای پایدار در همان اتاق امکان پذیر نیست ، زیرا مقادیر کمی از اورانیوم به ناچار در هوا و روی تجهیزات ظاهر می شوند ، که با استفاده از ایزوتوپهای حاصله برای اهداف پزشکی ناسازگار هستند."

این شرکت روسی می افزاید: برای از سرگیری این کار ، آبشارهایی که غنی سازی اورانیوم در آن صورت می گیرد نیاز به نظافت وسایل مورد نیاز و تجهیزات دارد".

در این بیانیه آمده است: "تا زمان تحقق این شرایط برای پروژه ، طرف روسی ادامه اجرای ان را به حالت تعلیق درآمده است. به طرف ایرانی در این مورد مطلع شده است."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала