گزارش و تحلیل

ناراحتی مافیاهای مسکن از اسپوتنیک

© Sputnik / Arina Topolevaناراحتی مافیاهای مسکن از اسپوتنیک
ناراحتی مافیاهای مسکن از اسپوتنیک  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز گذشته مقاله ای در اسپوتنیک نوشتم که در آن در مورد احتکار برخی کالاها مانند مسکن صحبت شد، جالب تامل بود که ظاهرا برخی پدرخوانده های مافیای مسکن از اینکه در این مقاله پیشنهاد شده بود، بسیار ناراحت شده و برخی رسانه های همسو با آنها این بحث را با عنوان "پیشنهاد خطرناک" مطرح کردند.

روز گذشته مقاله ای در اسپوتنیک نوشتم که در آن در مورد بحث مشکلات اقتصادی موجود در ایران و احتکار برخی کالاها مانند مسکن صحبت شد، جالب تامل بود که ظاهرا برخی پدرخوانده های مافیای مسکن از اینکه در این مقاله پیشنهاد شده بود که مجلس برای جلوگیری از احتکار مسکن دست به کار شود بسیار ناراحت بودند و برخی رسانه های همسو با آنها این بحث را با عنوان "پیشنهاد خطرناک" مطرح کردند.

در همه کشورهای جهان حتی ایالات متحده که پرچم دار بازار آزاد می باشد قوانین مقابله با احتکار و پولشویی و سوء استفاده از موقعیت های شغلی وجود دارد.

شاید برخی هنوز به یاد داشته باشند همین دو سه سال پیش که دادگاه های فدرال در آمریکا چه به سر شرکت های بزرگی مانند مایکروسافت و گوگل به دلیل احتکار بازار آوردند و چه جرایمی برای آنها بریدند.

آیا همه چیز در ایران تمام شده؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا همه چیز در ایران تمام شده؟
اینکه فردی بخواهد یک خانه داشته باشد و یا مثلا دو خانه یا سه خانه برای ییلاق و قشلاق و یا آینده نگری برای فرزندان یک مساله است و اینکه فردی بخواهد هفت هزار و پانصد خانه را داشته باشد (به استناد صحبت های یکی از اعضای شورای شهر تهران) و یا در شهر ری دو هزار و پانصد خانه را تصرف کند مساله دیگری است.

در بسیاری از کشورها شرکت هایی وجود دارند که شغل ثبت شده شان تملک املاک می باشد و بر همان اساس این شرکت ها اقدام به خرید و فروش ملک و یا خرید ملک جهت اجاره دادن انجام می دهند.

در هیچ جای جهان مرسوم نمی باشد که شرکت ها و یا افراد فقط برای سرمایه گذاری اقدام به خرید ملک نمایند و آنها را بدون استفاده نگه دارند یعنی درب ملک ها را ببندند تا بعدا آنها را گرانتر بفروشند.

حتی در ابتدای انقلاب هم بنا بود با چنین نوع احتکاری برخورد شود اما اصحاب ثروت به مقابله با آن پرداختند.

همچنین یکی از روشهای بسیار متعارف قدیمی پولشویی این است که افرادی که از راه خلاف پولهایی به دست می آورند برای اینکه پولهای خود را تمیز کنند اقدام به خرید ملک می نمایند و بعد با فروش این املاک پولهای آنها به صورت قانونی وارد حساب ها می شود؛ امری که امروزه ظاهرا در ایران هم متعارف شده.

البته مساله ای که در ایران متعارف شده این است که برخی هم پول های خود را از بانک ها بیرون می کشند و برای حفظ ارزش آن اقدام به خرید ارز و طلا و ملک می نمایند و در سیستم اقتصادی کشور اخلال ایجاد می کنند.

اگر حکومت با اخلال گران در بازار ارز و سکه برخورد می کند باید همان برخورد را با اخلال گران بازار ملک و یا هر بازار دیگری هم انجام دهد.

اینها زنجیره وار به هم متصل هستند.

حلقه بسته خودی ها دلیل اکثر مشکلات - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
حلقه بسته خودی ها دلیل اکثر مشکلات
بدیهی است ارباب مافیاهای احتکار از ارز و سکه گرفته تا مسکن و دیگر کالا و خدمات از اینکه با آنها برخورد شود بسیار ناراحت خواهند بود و برخی اجیران خود را جلو خواهند انداخت تا حتی اگر در این موارد بحثی هم شود در نطقه آن را خاموش کنند.

در ایران متاسفانه مافیاهایی این روزها بروز کرده اند که نمونه خارجی آنها وجود ندارد مانند مثلا مافیای کنکور.

دلیل بروز چنین مافیاهایی فقط و فقط به این دلیل است که قوانین لازم برای برخورد با این مافیاها وجود ندارد.

البته تصور بر این است که برخی منتقدین مخصوصا رسانه ای های این بحث افرادی باشند که خیلی ساده نگر هستند و از پستوهای اتفاقاتی که در مملکت می افتد خبر ندارند.

پس بد نیست که این دوستان نیز در جریان باشند، پس از ماجرای افزایش قیمت بنزین اخیرا شایعاتی در ایران راه افتاده مبنی بر اینکه دولت تصمیم دارد از سپرده های بانکی مالیات بگیرد و به همین دلیل هم باز برخی سودجویان تلاش دارند بازار مسکن را به این طریق گرم کنند.

بدیهی است اگر قوانین و مقرراتی برای مقابله با این افراد نباشد احتمال اینکه مملکت با بحران جدیدی مواجه شود وجود دارد و به این دلیل است که شاید وقت آن رسیده باشد تا نمایندگان مجلس در این آخرین فرصت مجلس اگر بخواهند باقی الصالحاتی از خود باقی بگذارند قوانین و مقرراتی جهت مقابله با احتکار از جمله احتکار ملک تدوین کنند وسریعا به اجرا بگذارند وهمان برخوردی که با دلالان ارز و سکه شد با محتکرین و دلالان ملک هم انجام شود.

البته قطعا مافیاهایی که مانند زالو خون مردم را می مکند از این ماجرا ناراحت خواهند بود و قطعا با استفاده از امکانات مالی خود تلاش خواهند کرد کما فی السابق جلوی چنین ماجرایی را بگیرند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала