آمریکا توافقنامه منع گسترش سلاح های هسته ای را تمدید نمی کند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / آمریکا توافقنامه منع گسترش سلاح های هسته ای را تمدید نمی کند
آمریکا توافقنامه منع گسترش سلاح های هسته ای را تمدید نمی کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده تصمیم به تمدید توافقنامه منع گسترش سلاح های هسته ای نگرفته است. ایالات متحدهآمریکا به دنبال گزینه های طولانی مدت دیگری است.

به گزارش اسپوتنیک، كریس فورد دستیار وزیر امور خارجه آمریكا در امور بین الملل و منع گسترش سلاح های هسته ای، گفت كه ایالات متحده تصمیم به تمدید توافقنامه عدم گسترش تسلیحات هسته ای با روسیه را ندارد و به دنبال گزینه های طولانی مدت دیگری که چین در آن گنجانده شود است. قرارداد عدم گسترش سلاح های هسته ای در ابتدای سال 2021 منقضی می شود.

فورد در گفتگو با مرکز هنری استیمسون در واشنگتن گفت: این فرایند START-3 در نظر گرفته می شود، ما تصمیمی را اتخاذ نکرده ایم. ما به دنبال گزینه های بلند مدت هستیم.

به گفته وی، ایالات متحده بر اساس چگونگی تمدید یا عدم تمدید توافقنامه عدم گسترش سلاح های استراتژیک هسته ای (START-3) به پیشگیری از مسابقه تسلیحاتی سه جانبه بین واشنگتن و مسکو که مطابق با شرایط این پیمان است و همچنین پکن که در این معاهده گنجانده نشده است، به این مسئله نزدیک می شود.

طبق گفته فورد، حتی اگر ایالات متحده این توافقنامه را تمدید کند، روسیه در حال ساخت سلاح های بالقوه که خارج از مفاد این توافقنامه می باشد است. وی به تعدادی نمونه سلاح های ارائه شده توسط رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین، از جمله تجهیزات مافوق صوت و زیر آبی اشاره کرد. فورد اظهار داشت: بیشتر اینها، به احتمال زیاد، توافقنامه تمدید نخواهد شد.

معاهده استراتژیک کاهش سلاح های تهاجمی هسته ای که در سال 2010 امضا شد، تنها معاهده فعلی محدودیت تسلیحات بین روسیه و ایالات متحده است. این توافق نامه در فوریه 2021 منقضی می شود و تاکنون دولت آمریکا اعلام نکرده است كه واشنگتن قصد تمدید آن را دارد یا خیر. پیش از این، جان بولتون، مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری ایالات متحده در این مورد گفته بود توافقنامه بعید است تمدید شود زیرا نقص هایی دارد. روسیه نیز به نوبه خود بارها و بارها اظهار داشته است که آماده گفتگو در این باره است. رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ تمایل خود را برای انجام توافق هسته ای سه جانبه جدید بین روسیه، چین و ایالات متحده اعلام کرد. در حالیکه پکن این ایده را رد کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала