رئیس کل بانک مرکزی : بازار ارز تغییر می کند

© Sputnik / Pouya Mamaghani عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران بیان داشت که انتظارات غیر واقعی که در بازار ارز ایجاد شده و دلالی ها و سفته بازی ها به آن دامن زده، ثابت و پایدار نیست.

به گزارش اسپوتنیک، عبدالناصر همتی در پست اینستاگرامی خود نوشت: علاوه بر اینکه از ابتدای سال بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی توسط بانک مرکزی تامین شده است، حدود ۱۵ میلیارد دلار نیز در چارچوب سامانه نیما برای واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی و سایر کالاهای ضروری تامین شده است.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от عبدالناصر همتی (@abdolnaser_hemmati)

همتی خاطر نشان کرد: این روند با ادامه‌ تلاش‌های صادرکنندگان با قدرت ادامه خواهد یافت. طی دو هفته اخیر به دلایلی که همگان برآن واقف هستند، انتظارات غیرواقعی در بازار ارز ایجاد شد و عمدتا در برخی فضاهای دلالی و سفته‌بازی به آن دامن زده شد. اما با اطلاعاتی که از این توانایی‌ها، امکانات و ذخائر ارزی کشور و ارز صادراتی دارم این روند نمی‌تواند واقعی و پایدار باشد، چراکه تغییر خاصی در متغیرهای کلیدی اتفاق نیفتاده است.

رییس کل بانک مرکزی افزود: خبر بسیار امیدوارکننده‌ای که بانک‌ها در ماه‌های اخیر نیاز به نقدینگی کوتاه‌مدت خود را عمدتا از بازار بین‌بانکی تامین می‌کند؛ لذا اجازه برداشت بانک‌ها با بیش از ۴۰ درصد کاهش به رقم بسیار کمتری در مقایسه با رقم آن در یکسال گذشته رسیده است که از مدیران بانک‌ها به خاطر این انضباط مالی و همراهی در اعمال سیاست‌های پولی بانک مرکزی که نهایتا در جهت کاهش نرخ تورم است تشکر می‌کنم. بانک مرکزی برخلاف آنچه عنوان می‌شود در حال حاضر برنامه‌ای برای انتشار اوراق مشارکت (ودیعه) ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала