کدام قشر در ایران کمترین نرخ باروری را دارند؟

© AP Photo / Rahmat Gulکدام قشر در ایران کمترین نرخ باروری را دارند؟
کدام قشر در ایران کمترین نرخ باروری را دارند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدیر کل دفتر سلامت جمعیت در ایران اعلام کرد که کمترین نرخ باروری و بیشترین نرخ باروری در جامعه متعلق به کدام قشر می باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، دکتر سید حامد برکاتی، مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران درباره کمترین نرخ باروری در ایران را متعلق به افراد تحصیلکرده دانست و گفت آنها گروه مرجع نیز به شمار می‌روند و در حال حاضر بیشترین فرزندآوری در کشور متعلق به بانوان بی‌سواد و کم سواد زیر 25 سال است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بانوان ایرانی هرچه تحصیلکرده‌تر می‌شوند، هم فرزند کمتری به دنیا آورده و هم دیرتر فرزند می‌آورند. 

وی گفت: افراد تحصیلکرده مرجع به شمار می‌روند و می‌توانند روی دیگر گروه‌های سنی تاثیر بگذارند، بنابراین در سیاست‌های جمعیتی تغییر در باور و رفتار آنها باید مد نظر قرار گیرد و تعادل در اشتغال، فرزندآوری و تحصیلات بانوان، ضروری است.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ایران افزود: هم اکنون 16 درصد زنان باردار کشور در سن بیش از 35 سال قرار دارند و بارداری در سنین بالا رو به افزایش است در حالی که در 15 سال گذشته میزان زنان باردار در این رده سنی 6 درصد بود. بارداری در سنین بالا اگر با مراقبت‌های خاص خود و غربالگری‌های لازم از نظر بیماری‌های ژنتیکی و مادرزادی انجام شود، خطری برای مادر و فرزند نخواهد داشت.

وی با اشاره به روند کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور ادامه داد: میزان باروری کلی در سال 95 به میزان 20.8 بوده است که این رقم در سال جاری 1.8 برآورد می‌شود و این به معنای بحران در سیاست‌های جمعیتی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала