فروش نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / اسحاق جهانگیری
اسحاق جهانگیری - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جهانگیری: آمریکا تصور می‌کرد می‌تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، معاون اول رئیس‌جمهور ایران اعلام کرد که ایران از طریق روشهای دیگر نفت خود را به فروش می‌رساند. آمریکا تصور می‌کرد می‌تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

اسحاق جهانگیری اظهار داشت:«علی‌رغم همه توافقاتی که در برجام انجام شده بود رئیس جمهور آمریکا به‌بهانه‌های مختلف همه این توافقات را لغو و فشار بی‌سابقه‌ای را به ملت ایران وارد کرد و اعلام کرده است که این تحریم‌ها بیشترین تأثیر را به‌روی ملت ایران خواهد داشت.تصور می‌کردند بر اثر فشار تحریم‌ها و جنگ اقتصادی بتوانند زمینه فروپاشی ایران را فراهم کنند، اما از اردیبهشت سال گذشته که این تحریم‌ها مجدداً شروع شد ایران با همه این سختی‌ها توانست خود را روی پا نگه دارد. باید اقتصاددانان و صاحب‌نظران اقتصادی ارزیابی دقیقی از تأثیر این تحریم‌ها به‌روی ملت ایران داشته باشند و مردم را متوجه ایستادن ایران در مقابل این تحریم‌ها نشان دهند.

 شکست آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران  - اسپوتنیک ایران
شکست آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران

آمریکا تصور می‌کرد با این شرایط صادرات نفت ایران را به صفر برساند، اما ایران علی‌رغم اینکه حتی همسایگان و دوستان نزدیک بین‌المللی ایران نیز جرأت خرید نفت از ایران را نداشتند ولی از طریق روشهای دیگر نفت خود را به فروش می‌رساند و در این راه نیز آمریکا نتوانست به هدف خود برسد.

با همه این شرایطی که در دو سال اخیر آمریکا برای ایران رقم زده، ایران توانسته است سرافرازانه روی پای خود بایستد و بخش عظیمی از این مسئله مربوط به صادرکنندگان کشور است.درست است که صادرات نفت و درآمدهای ارزی حاصل از فروش آن کاهش یافته اما با وجود این، تولید و صادرات ایران کم نشده و حتی در برخی از بخشها نیز افزایش یافته است و رشد 16درصدی صادرات از نظر وزنی می‌تواند گویای این موضوع باشد.

در دهه 90 ایران شاهد دو شوک بزرگ بود یکی از آنها در سال 90 و 91 پس از تحریم شورای امنیت رخ داد اما در این تحریم‌ها نیز ایران اجازه فروش بخشی از نفت خود را داشت و در همان سالها 68 میلیارد دلار از محل فروش نفت درآمد کسب کردیم.

وی دومین شوک بزرگ به اقتصاد کشور را تحریمهای سال 97 و 98 آمریکا دانست و گفت: این دو شک و تورمی که بر اثر آن ایجاد شد قدرت خرید مردم را به‌شدت کاهش داد بنابراین در این وضعیت دو مأموریت بزرگ داشتیم که نخست اقتصاد، تولید و صادرات و اشتغال را روی پا نگه داریم که نتیجه آن نیز در آمار صادرات و تولید کشور مشهود است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала