واکنش ایران به پیوستن شش کشور اروپایی جدید به اینستکس

© AFP 2023 / Atta Kenareواکنش ایران به پیوستن شش کشور اروپایی جدید به اینستکس
واکنش ایران به پیوستن شش کشور اروپایی جدید به اینستکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت امور خارجه ایران به پیوستن شش کشور اروپایی جدید به سازوکار مالی اینستکس واکنش نشان داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران که به دعوت همتای چینی خود در پکن حضور دارد در واکنش به پیوستن شش کشور دیگر اروپایی به اینستکس اظهار داشت: اینکه کشورهای اروپایی کماکان جدیت دارند که اینستکس را به عنوان یک ساز و کار تجاری برای حفظ روابط اقتصادی با ایران داشته باشند و در حقیقت روشی را ادعا کنند که ایران بتواند به رغم تحریم های آمریکا با کشورهای اروپایی تبادل تجاری داشته باشد فی نفسه ارزشمند است و این اراده نیز کماکان باقی است.

عراقچی وارد پکن شد - اسپوتنیک ایران
عراقچی وارد پکن شد

معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران افزود: هر چند کشورهای جدیدی از اتحادیه اروپا به ساز و کار اینستکس به عنوان سهامدار می‌پیوندند ارزشمند است اما کارایی این مکانیزم و ساز و کار آن بحث دیگری است.

عراقچی تصریح کرد: کشورهای اروپایی بدون اینکه وارد یک تجارت معقول با ایران شوند و در حوزه های مختلف خودشان را درگیر کنند تا تجارت راه بیافتد طبیعتا کاری برای اینستکس نخواهند کرد ما امیدواریم پیوستن شش کشور جدید به این ساز و کار، یک انرژی جدید به اینستکس بدهد و منجر به عملیاتی شد هرچه بیشتری آن شود.

بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد روز جمعه به سازوکار مالی اینستکس برای تجارت با ایران پیوستند. در بیانیه مشترک شش کشور آمده است: با توجه به اینکه اروپا همچنان از توافق هسته ای حمایت می کند، در تلاش است تا بخش اقتصادی معامله را پیاده سازی کند و فرآیندهای تجاری مشروع را بین اروپا و ایران ترویج کند، ما در حال عضو شدن در اینستکس سازوکار حمایت از مبادلات تجاری هستیم. کشورهای اروپایی همچنین از ایران خواستند که فوراً به رعایت شرایط توافق هسته ای بازگردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала