واکنش آمریکا به پیوستن چند کشور اروپایی جدید به اینستکس

© Photo / U.S. State Departmentوزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان با لحنی تند از پیوستن شش کشور اروپایی جدید به ساز و کار موسوم به اینستکس انتقاد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری برنا، «لارس نوردروم» سفیر نروژ در تهران جمعه در توئیتی اعلام کرد که نروژ به همراه سوئد، دانمارک، فنلاند، بلژیک و هلند به سازوکار مالی «اینستکس» پیوسته‌اند.

گرنل این تصمیم کشورهای اروپایی را به اغتشاشات اخیر در ایران نسبت داده است.

او در توئیترش، در پاسخ به نوردروم نوشته است: «[این کار] در زمانی وحشتناک انجام می‌شود-چرا باید به رژیم ایران در زمانی که مردم ایران را می‌کشد و اینترنت را تعطیل می‌کند پول برسانید؟ شما باید از حقوق بشر حمایت کند نه اینکه ناقضان [حقوق بشر] را تأمین مالی کنید؟»

گرنل این موضع‌گیری  را در حالی اتخاذ کرده که از نخستین روزهای آغاز به کارش در برلین به دلیل دخالت در امور داخلی آلمان به شدت مورد حمله جریان‌های مختلف سیاسی در این کشور قرار گرفت.

او در یکی از نخستین اظهارنظرهایش از زمان قبول این سمت با لحنی تحکم‌آمیز به شرکت‌های آلمانی گفت باید روابط تجاری با ایران را قطع کنند.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

طرف‌های اروپایی برجام پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه پارسال رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس را اعلام کردند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала