آمریکا برای تامین امنیت افغانستان به همکاری ایران نیاز دارد

© AFP 2023 / Olivier Doulieryآمریکا برای تامین امنیت افغانستان به همکاری ایران نیاز دارد
آمریکا برای تامین امنیت افغانستان به همکاری ایران نیاز دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
توماس جانسون، سفر دونالد ترامپ به افغانستان را برای فرار از مشکلات داخلی تلقی کرد و بیان کرد: واشنگتن درک نمی‌ کند که بدون مشارکت و همکاری کشورهای منطقه چون ایران، راهکار بلندمدتی برای امنیت افغانستان پیدا نمی‌ شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، در روز شنبه توماس جانسون استاد دانشکده امور امنیت ملی در مدرسه عالی نیروی دریایی کالیفرنیا، رفتار کاخ سفید با دولت افغانستان را یادآور دوران استعمار شد و چنین بیان کرد: ترامپ به شدت در داخل آمریکا دچار مشکل و دردسر شده است؛ سفر ناگهانی‌ اش به افغانستان را به نوعی انحراف افکار عمومی از مشکلات فزاینده داخلی می توان تلقی کرد.

جانسون نویسنده کتاب "روایت‌های طالبان" است و به نقش مهم همکاری منطقه‌ ای برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان اشاره کرد و ادامه داد: ترامپ درکی از نقش مهم و نفوذ ایران در منطقه و افغانستان ندارد.

استاد امور امنیت ملی به نفوذ منطقه‌ ای ایران اشاره کرد و گفت، آمریکا نمی‌ تواند بدون مشارکت ایران راه‌ حلی اساسی برای خروج از مشکلات افغانستان بیابد.

جانسون اذعان کرد: ترامپ درکی از منطقه پیرامون افغانستان ندارد و مشاورانش اینگونه نیستند. او درکی از نقش ایران، پاکستان و هند در افغانستان ندارد. به همین خاطر علاقه ای برای ایجاد رابطه کارآمد با کشورهای منطقه ندارد. وی ادامه داد: ترامپ بسیاری از تصمیم‌ هایش را بدون مشاوره و دیدن تصویر بزرگتر در منطقه می‌گیرد.

توماس جانسون برای سه دهه در بخش افغانستان و جنوب آسیا تحقیق و کار میدانی کرده است. او در سال 2010 مشاور ارشد سیاسی و ضد شورش فرمانده نیروهای کانادایی مستقر در قندهار نیز بوده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала