در حمله به کنسولگری ایران چه کسی گناهکار است؟

© AP Photo / Khalid Mohammedدر حمله به کنسولگری ایران چه کسی گناهکار است؟
در حمله به کنسولگری ایران چه کسی گناهکار است؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در شهر نجف در جنوب عراق، تظاهرکنندگان وارد ساختمان کنسولگری ایران شدند و آن را آتش زدند.

به گزارش اسپوتنیک، در شهر نجف در جنوب عراق، تظاهرکنندگان وارد ساختمان کنسولگری ایران شدند و آن را آتش زدند. کارمندان و همکاران 10 دقیقه قبل از حمله، محل را ترک کردند.

محمد الحکیم وزیر امور خارجه عراق طی مکالمه تلفنی با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از این حمله عذرخواهی کرد. چه کسی این حمله را انجام داده است؟ چرا کنسولگری آتش زده شد؟ دستور سیاسی بوده، معترضین مقصر نیستند.

معذرت خواهی عراق از ایران بابت حمله به کنسولگری - اسپوتنیک ایران
عذرخواهی عراق از ایران بابت حمله به کنسولگری

احمد الکنانی نماینده پارلمان عراق از الصدیقون، به اسپوتنیک گفت: هیچ ارتباطی میان تظاهرکنندگان مسالمت آمیز و کسانی که کنسولگری ایران را آتش زدند وجود ندارد.

هرگونه شک و تردید در حمله به اماکن دیپلماتیک کاملاً غیرقابل قبول است. فرقی نمی کند آن کشور کدام باشد؛ من فکر می کنم طراحان این عملیات در دولت عراق حضور دارند. این افراد از خارج دستورالعمل دریافت می کنند و تمام تلاش خود را برای تغییر اوضاع سیاسی عراق انجام می دهند، مردم عراق به خوبی می دانند که چنین حملاتی تغییرات سیاسی بیشماری را به همراه خواهد داشت، علاوه بر این، حمله جرم جنایی به دنبال خواهد داشت. من فکر نمی کنم که تظاهرکنندگان صلح جو همه این کارها را کرده باشند. که خود تظاهرکنندگان آتش زده باشند.
شیخ طاهرالبیاتی دبیرکل شورای قبایل عرب در عراق به اسپوتنیک گفت: تظاهرکنندگان عراقی خود کنسولگری ایران در نجف را آتش زدند. این یک واکنش بسیار مورد انتظار نسبت به تحریکات و اقدامات بیشمار رهبری ایران است. قبلاً مستند شده است كه ایران در سرکوب تظاهرات عراق شركت كرده است.
ماموران ایرانی در عراق بابت حمله به کنسولگری جواب می دهند. این تنها شرایط را پیچیده تر می کند. در نتیجه، تظاهرات در شهر الناصریه صدها تن کشته و زخمی شدند. این یک ماموریت دیپلماتیک نیست، بلکه یک مأموریت نظامی است!

افشای اطلاعات سری نفوذ گسترده ایران در عراق  - اسپوتنیک ایران
افشای اطلاعات سری نفوذ گسترده ایران در عراق

به نوبه خود، عبدالقادر النایل تحلیلگر سیاسی عراق به اسپوتنیک گفت که، این جوانان معترض بودند که کنسولگری را آتش زدند. انقلاب امروز عراق دو شرط اصلی را مطرح می کند: رد نفوذ ایران و تشکیل دولت نجات با تحولات سیاسی بیشتر است.
همه دنیا می فهمند که ایران صاحب عراق است. اما نه دولت و نه جامعه بین المللی برای برآورده کردن مطالبات معترضین کاری نکردند. سپس کشتار تظاهرکنندگان مسالمت آمیز در بغداد آغاز شد، این کار به حکم تهران انجام شد. البته مردم عصبانی بودند، آنها می خواستند حضور ایران در عراق را خاتمه یابد. اقداماتی برای تحریم کالای ایرانی انجام شد. در نتیجه قیمت ها در بازار افتاد، محصولات فاسد شده به سطل زباله انداخته شد و سپس در کنسولگری ایران در نجف با گلوله های جنگی به معترضین شلیک کردند.

سپس برای همه مشخص شد که این یک مأموریت دیپلماتیک صلح آمیز نیست، بلکه ماموریت نظامی است که در امور داخلی عراق دخالت می کند. اسناد زیادی در داخل یافت شد که دخالت ایران در مدیریت فرودگاه نجف و سایر موارد را تأیید می کند. مشخص شد که اماکن دیپلماتیک ایران در جنوب کشور پست های فرماندهی برای سرکوب تظاهرات هستند. تظاهرکنندگان در عراق در اعتراضات خود از ابتدای اکتبر خواستار استعفای دولت، مبارزه با فساد، بیکاری جوانان و شرایط بهتر زندگی هستند.

رسانه ها اعلام کردند که در نتیجه درگیری ها و شورش های همراه با اعتراض، بیش از 300 نفر جان باختند و حدود 15 هزار نفر زخمی شدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала