مکرون از گفته خود درباره ناتو پشیمان نیست

© AFP 2023 / Charles Platiauمکرون از گفته خود درباره ناتو پشیمان نیست
مکرون از گفته خود درباره ناتو پشیمان نیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه که چندی پیش اظهار کرد، ناتو دچار مرگ مغزی شده است اعلام کرده که از گفته خود پشیمان نیست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد، اظهاراتش در رابطه با ناتو که دچار مرگ مغزی شده یک "بیدارباش" برای اعضای ائتلاف ناتو بوده و به خاطر گفتن این حرف عذرخواهی در کار نخواهد بود.

به نقل از خبرگزاری رویترز، گفته های صریح رئیس جمهور فرانسه در آستانه نشست 4 دسامبر (13 آذرماه) در انگلستان واکنش‌های شدیدی را از سوی همتایان اروپایی اش به همراه داشته که اعتقادشان بر این است که اروپا همچنان باید برای دفاع از خود شدیدا به ائتلاف نظامی ناتو تکیه کند.

اما رئیس جمهور فرانسه که در کنار ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو قرار داشت به خاطر اظهاراتش مبنی بر اینکه متحدان ناتو به جای تمرکز بر مسائل مربوط به بودجه باید به مسائل ژئوپلتیکی در حال رشد تمرکز کنند، عذرخواهی نکرد.

مکرون: ناتو دچار مرگ مغزی شده - اسپوتنیک ایران
مکرون: ناتو دچار مرگ مغزی شده

وی در کنفرانس خبری مشترک خود با دبیر کل ناتو اذعان کرد: پرسش هایی که من پرسیدم کاملا صریح و شفاف هستند که هنوز به آنها پاسخی داده نشده است.

وی ادامه داد: صلح در اروپا، وضعیت پس از اتمام پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد، روابط با روسیه، مسئله ترکیه و اینکه دشمن چه کسی است؟ سوالاتی هستند که هنوز به آنها پاسخی داده نشده است. پس در نتیجه اجازه دهید در حال حاضر درباره مسائل تشریک هزینه‌ها و تشریک فشار مالی صحبت نکنیم.

مکرون در ادامه گفت: شاید ما به یک بیدارباش نیاز داشتیم. من بسیار خوشحالم که این زنگ هشدار به صدا درآمد و بسیار خوشحالم که در حال حاضر همگان متوجه شدند که ما باید بر اهداف استراتژیک‌ مشترکمان متمرکز شویم. در نتیجه قطعا به خاطر این ابهام زدایی که انجام داده‌ ام عذرخواهی نخواهم کرد.

استولتنبرگ نیز به نوبه خود گفت: در این دوران بی ثبات و متغیر وجود نهادهای چند جانبه قدرتمند همچون ناتو بسیار حیاتی و ضروری هستند.

وی افزود: بر هیچ کس پنهان نیست که اختلاف نظرهایی میان متحدان وجود دارد اما قدرت ناتو این است که ما در گذشته نیز چنین اختلافاتی داشتیم و هر بار توانستیم بر آنها غلبه کنیم.

مکرون خاطر نشان کرد: در حال حاضر مساله اصلی برای ناتو این است که باید تصمیم بگیرد که چه کسی دشمن مشترک آن است، با توجه به این حقیقت که اتحاد جماهیر شوروی خیلی وقت پیش فرو پاشید. وی پرسید: دشمن مشترک ما کیست؟ برای این پرسش باید پاسخی وجود داشته باشد.

وی افزود: آیا دشمن امروز ما همانطور که گاهی می‌شنوم روسیه است؟ چین است؟ آیا هدف ناتو تایید این دو کشور به عنوان دشمن است؟ من که اینطور فکر نمی‌کنم. به نظر می‌رسد که دشمن مشترک ائتلاف ناتو، تروریسم است که به کشورهای همه ما صدمه رسانده است.

مکرون در اظهاراتی صریح خطاب به کشورهای اروپایی که به خاطر عدم ارائه بودجه کافی در حوزه امنیت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، گفت: اعلام کردن صرف تعهد یک فرد به امنیت جمعی به تنهایی کافی نیست. این تعهد باید در عمل نشان داده شود. یک اتحاد واقعی به معنای اقدامات و تصمیمات است، نه تنها به حرف‌ها.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала