آلودگی هوای تهران و عدم اجرای مصوبات برای مبارزه با این معضل

© IRNAآلودگی هوای تهران
آلودگی هوای تهران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی در تهران هم‌اینک به مرز ۱۷۰ رسیده است و هوای تهران ناسالم برای همه گروه‌ها اعلام شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، شهروندان تهرانی در حالی روز گذشته چهل‌وچهارمین روز ناسالم هوای پایتخت را نفس کشیدند که تهران سالهاست با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند و این مشکل به معضلی تبدیل شده که حتی پای ژاپنی ها را هم به ایران باز کرد ولی همچنان در بر همان پاشنه می چرخد و هرسال با زرد شدن برگ درختان و سرد شدن هوا، تهرانی‌ها مجبورند آلودگی و غبار و ریزگرد را تنفس کنند.

با توجه به آلودگی هوا توصیه شده همه افراد به خصوص گروه های حساس جامعه که شامل کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و ریوی و خانم های باردار هستند از فعالیت در فضای باز خودداری کنند و اعلام گردیده در صورت تداوم آلودگی هوا احتمال تعطیلی مدارس تهران در روز شنبه زیاد است.

معضل آلودگی هوا در حالی همچنان باقی است که بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا با چنین معضلی و یا حتی در ابعاد بزرگتر از آنچه که در تهران می گذرد، مواجه بودند اما با برنامه ریزی جامع و اجرای  هماهنگ آنچه می بایست انجام شود، موفق به از پای درآوردن غول آلودگی هوا شدند؛ چیزی که انگار قرار نیست در تهران شاهدش باشیم چراکه  آلودگی همچنان پشت کوهی از مصوبات و قوانین رها شده، پا برجاست.

برای مقابله با آلودگی هوا چه بخوریم؟ - اسپوتنیک ایران
برای مقابله با آلودگی هوا چه بخوریم؟

بررسی میزان اجرایی شدن قوانین و مصوبات در حوزه آلودگی هوا نشان می دهد از سال ۷۴ تا امروز حدود ۶۰ ماده از قوانین مرتبط، مصوبات هیات وزیران، تصمیمات شورای هماهنگی ترافیک و شورای شهر تهران در این حوزه هنوز اجرایی نشده است؛ بعنوان مثال برخلاف ماده ده قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب سوم اردیبهشت ماه سال ۷۴ که بر عدم شماره گذاری وسایل نقلیه موتوری آلاینده تاکید داشته؛ همچنان این وسایل آلاینده پس از گذشت ۲۴ سال از تصویب قانون، شماره گذاری می شوند یا در مورد مصوبه هیات وزیران به الزام دستگاه های اجرایی برای مقابله موثر با آلودگی هوا که اردیبهشت ماه ۵ سال پیش تصویب شد و وزارت کشور را ملزم به ارائه برنامه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده می کرد و در ادامه وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کرده بود تا خودرو و موتورهای برقی و هیبریدی را طی یک برنامه، تولید کند اما هیچ یک از این موارد یا انجام نشد و یا به صورت نیم بند رها شد.

بررسی قوانین و مصوبات اجرا نشده در حوزه آلودگی هوا نشان می دهد که سه ماده  از قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه مصوبه سال ۹۶، شش ماده از قانون هوای پاک مصوب تیرماه ۹۶، دو ماده از قانون توسعه حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت مصوب آذرماه سال ۹۶، یک ماده از قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر مصوب اردیبهشت سال ۹۴ و یک ماده از قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب سال ۹۴ از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی اجرایی نشده باقی مانده است.

مدیریت شهری و شهرداری تهران قطعا در خصوص چرایی وضعیت هوای پایتخت مسئول است و باید پاسخگو باشد ولی این به معنای نادیده گرفتن سهم سایر دستگاه های مسئول در این حوزه که نزدیک به بیست دستگاه را شامل می شود؛ نیست. دستگاه هایی که صف عریض و طویل آنها از پلیس را شامل می شود تا وزارتخانه هایی همچون نفت، صنعت، نیرو و... اما گویا در گذر زمان، نقش و تاثیرشان در کاهش آلودگی هوا را از یاد برده اند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала