امنیت در منطقه خاورمیانه بدون مشارکت همگانی تامین نمی‌شود

© AP Photo / Vahid Salemiامنیت در منطقه خاورمیانه بدون مشارکت همگانی تامین نمی‌شود
امنیت در منطقه خاورمیانه بدون مشارکت همگانی تامین نمی‌شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکایی‌ها نیز به دنبال استمرار سلطه خود در منطقه هستند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، کارشناس ایرانی مسائل غرب آسیا اظهار داشت که امنیت در منطقه خاورمیانه بدون مشارکت همگانی تامین نمی‌شود.

حسین رویوران کارشناس مسائل غرب آسیا در این خصوص گفت:«در مورد اجلاس اخیر منامه و اهداف برگزاری این اجلاس و این‌که چرا برخی از کشورهای منطقه از طرح ایران در ارتباط با ایجاد امنیت در منطقه حمایت نکرده‌اند، باید بگویم که بحرین با برگزاری این اجلاس عملا همه امکانات ملی خود را در اختیار آمریکا قرار داد و آمریکایی‌ها نیز به دنبال استمرار سلطه خود در منطقه هستند.

برخی از کشورهای منطقه تاکنون به این طرح جواب مثبت نداده‌اند به دلیل حمایت و تحریک غرب است و یا قادر نیستند که به این موضوع جواب مثبت دهند. برخی از آنها نیز نمی‌خواهند این کار را انجام دهند اما باید دانست تنها راه‌حل برای حفظ امنیت منطقه‌ای همان چیزی است که ایران می‌گوید در هر قالب و توسط هر کشوری که مطرح شود، چرا که بدون مشارکت همگانی امنیت در منطقه تامین نمی‌شود.

 ظریف نام کشورهایی که می توانند به ائتلاف ایران برای امنیت در منطقه بپیوندند را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران
ظریف نام کشورهایی که می توانند به ائتلاف ایران برای امنیت در منطقه بپیوندند را اعلام کرد

هیچ راه‌حلی فقط متکی بر بخش‌هایی از منطقه و یا همپیمانی با کشورهای فرامنطقه‌ای به نتیجه نمی‌رسد. تنها طرحی می‌تواند به نتیجه برسد که همه کشورها در آن مشارکت داشته باشند. طرحی باشد که واقعا به همه کشورها در این منطقه احساس امنیت دهد.

به نظرم طرح صلح هرمز می‌تواند این موضوع را محقق کند، چرا که از این ویژگی‌ها برخوردار است. ایران در طرح خود بر مشارکت همه کشورهای منطقه تاکید کرده و از سازمان ملل و پنج عضو شورای ملل که دارای حق وتو هستند به عنوان ناظر دعوت کرده است، لذا ایران براساس مبانی و پایه‌های بین‌المللی این موضوع را مطرح کرده است.

در منطقه شاهد نقش آفرینی کشورهایی چون آمریکا، انگلیس و تا حدودی فرانسه هستیم و روسیه و چین در این زمینه نقش‌آفرین نیستند ولی ایران در این طرح تلاش کرده که موازنه قدرت‌ها را در نظر بگیرد به نحوی که همه کشورهای عضو شورای امنیت که دارای حق وتو هستند در این فرآیند به عنوان ناظر نقش‌آفرین باشند.

در مورد حضور ناو آبراهام لینکلن در تنگه هرمز، این موضوع پیام خاصی ندارد. شاید ما در ایران نسبت به حضور نظامیان آمریکا ملاحظه و موضع‌گیری‌هایی داشته باشیم اما نوع جابه‌جایی‌ها صورت گرفته اخیر خارج از حالت متعارف در منطقه نیست.

ناوگان پنجم آمریکا در بحرین مستقر است و هرچند وقت یک بار نیروها در آنجا جابه‌جا می‌شوند این جابه‌جایی باید چند ماه پیش صورت می‌گرفت ناو قبلی رفته بود ولی ناو جدید به دلیل تنش در منطقه تا مدتی در فاصله 800 مایلی ماند تا شرایط کمی آرام‌تر شود و سپس برای انجام ماموریت خود در منطقه حضور پیدا کرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала