گزارش و تحلیل

وزیر صنایع و تجارت روسیه: تحریم ها هیچ مزاحمتی در رشد تجارت روسیه و ایران ندارند

© Sputnik / Evgeny Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر دنیس مانتوروف وزیر صنایع و تجارت روسیه
دنیس مانتوروف وزیر صنایع و تجارت روسیه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علی رغم از سرگیری فشار تحریمی آمریکا بر ایران پس از خروج ترامپ از برجام در ماه می سال 2018، تبادلا کالا بین روسیه و ایران رشد داشته و ارتباطات تجاری-صنعتی بین دو کشور نیز توسعه یافته و عمیق تر شده است.

دنیس مانتوروف وزیر صنایع و تجارت روسیه در گفتگو با اسپوتنیک در این خصوص شرح داد.

دنیس مانتوروف، وزیر صنایع و تجارت روسیه در مصاحبه ای اختصاصی با اسپوتنیک در خصوص میزان تبادلات کالایی بین روسیه و ایران طی سال های 2018 تا 2019 در شرایط اجرای تحریم های ضد ایرانی آمریکا و در زمینه صنایع و تجارت که شرکت های روسی در ایران به آن مشغولند و درباره تاثیر توافق های موقت مربوط به ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در توسعه ارتباطات تجارت خارجی بین دو کشور و همچنین نقش مرکز صادرات روسی در برقراری گفتگو بین تجار ایرانی و روس و اجرایی سازی پروژه های ملی " همکاری بین المللی و صادرات" در ایران توضیح داد.

به گفته مانتوروف، تبادلات تجاری بین روسیه و ایران طی سال 2018 و در 8 ماه اول سال 2019 پویایی مثبتی را نشان می دهد:

" حجم تبادلات تجاری ایران و روسیه در سال 2018  نه تنها ثابت بوده بلکه رشد 2 درصدی داشته اما در سال 2019 پویایی مثبت حتی بیشتر شده است: ارسال های متقابل طی 8 ماه تقریبا 26 درصد افزایش نشان داده و ضمن اینکه 35 درصد ارسال تجهیزات ماشین سازی ما بیشتر شده است."   

وزیر صنایع و تجارت روسیه به زمینه های اصلی اشاره کرد که در آنها همکاری فعال بین روسیه و ایران توسعه داشته است:

" نمی توان به همکاری موفق بین کشورهای ما در زمینه راه آهن، کشاورزی، تجهیزات صنعتی برای ژنراتورها و تولید برق و صنایع چوب اشاره نکرد. شرکت های روسی در زمینه ماشین سازی سنگین در پروژه های مختلف در محدوده ی ایران مشغولند و این امر بدون شک شراکت مشترک سودمندی است."

به گفته مانتوروف، ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران، امکانات جدیدی را برای توسعه ی تجارت دوجانبه می گشاید:

Заседание российско-иранской комиссии по экономическому и торговому сотрудничеству - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آینده تجاری ایران و روسیه راه خود را پیدا کرد

" ما به طور مشترک با شرکای ایرانی کار جدی را برای ایجاد چارچوب قانونی نظارتی لازم به منظور تقویت آینده تعاملات دوجانبه انجام دادیم. در این طرح اجرایی شدن توافق موقت در اواخر ماه اکتبر برای تشکیل منطقه آزاد تجاری بین اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران به ما کمک کرد. من فکر می کنم که این توافق محرک جدیدی برای توسعه ارتباطات اقتصادی خارجی بین شرکت های ما است."  وزیر صنایع و تجارت روسیه خاطر نشان می کند که علاوه بر این، حضور نمایندگی تجاری روسیه در تهران برای جذب شرکت های خرد و متوسط به فعالیت های اقتصادی خارجی کمک  کرده و در وهله اول باعث اجرایی شدن پروژه ملی "همکاری بین المللی و صادرات" می گردد.  

وی ادامه می دهد:" در ایران نمایندگی تجاری روسیه کار می کند. این نمایندگی از جمله به توسعه ارتباطات بین مناطق روسیه و ایران کمک می کند. امسال 13 هیات از مناطق روسیه ( از باشقیرستان، داغستان، اینگوشتیا، قره چای و چرکس، کریمه، اودمورتیا، ولگوگراد، اریول، روستوف، ساراتوف، سوردلوف، اولیانوف و استاوروپل) به ایران سفر کرده اند. تبادل هیات های رسمی و کاری در سطح مناطق دو کشور باعث جذب موثر در فعالیت های اقتصاد خارجی شرکت های کوچک و متوسط می گردد و این یکی از برنامه های ما در چارچوب پروژه ملی " همکاری بین المللی و صادرات" است.

مانتوروف همچنین به نقش مرکز صادرات روسیه در جذب تجارت متقابل در سال 2019 اشاره کرد:

" موضع فعال در بازار ایران را مرکز صادرات روسیه به خود اختصاص داده است که تعاملاتی را هم با صادرکنندگان ما و هم با همتایان ایرانی دارد. طی 9 ماه سال جاری میزان صادرات حمایتی در ایران 25 میلیون دلار افزایش داشته است. رشته های اصلی که پشتیبانی شدند شامل مجتمع های کشاورزی-صنعتی، ماشین سازی میهنی، محصولات کشاورزی غیرخوراکی، صنایع چوب و صنایع شیمیایی است."  
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала