ایران : حق وتوی شورای امنیت باید اصلاح شود

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / cropped photoمجید تخت روانچی
مجید تخت روانچی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شورای امنیت و اعضای آن باید در قبال عملکرد خود، به جامعه جهانی پاسخگو شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت شورای امنیت و اعضای آن باید در قبال عملکرد خود، به جامعه جهانی پاسخگو شوند.

وی در ادامه افزود:«مسئولیت اولیه حفظ صلح و امنیت بین المللی برعهده این شورا نهاده شده است اما با نگاهی گذرا به کارایی فعلی و گذشته شورا درباره این مسئولیت، با هر سنجشی انتظاراتمان از این شورا برآورده نمی شود. این اقدامات با تاکیدات منشور ملل متحد سازگار نبوده و  دموکراتیک، شفاف، پاسخگو و بر اساس قوانین نبوده است.

در موضوعات زیادی، این شورا بدون اقدام یا بی اثر و در موضوعات خاص بسیار با قدرت بوده و همچنین از سوی برخی اعضای دائمی آن به طور جدی استثمار شده است.تنها استاندارد طلایی برای ارزیابی عملکرد و کارایی این شورا، اصول عدالت و قانون بین المللی است که منشور به آن صراحت دارد.

اعضای اتحادیه اروپا در شورای امنیت: شهرک سازی اسرائیل غیر قانونیست  - اسپوتنیک ایران
ایران معتقد است که شورای امنیت در برابر اسرائیل ناکام است

برای اطمینان از عدالت و حاکمیت قانون و حفظ و ترویج چند جانبه‌گرایی، اصلاحات شورا نه فقط یک گزینه‌ است و نه یک گزینه اختیاری، بلکه تنها راه حل است.با این وجود ، هیچ یک از پنج موضوع اصلی یعنی مقولات عضویت، حق وتو، نمایندگی منطقه‌ای، اندازه بزرگی و روش‌های کار شورا که به هم پیوسته‌اند و باید در یک بسته مورد بحث قرار گیرند، باید کم اهمیت‌تر از سایر موارد در نظر گرفته شوند.

در هر صورت ، ترکیب یک شورای گسترش یافته باید از نظر جغرافیایی و جغرافیای سیاسی متعادل باشد. اکنون، از نظر ژئوپلتیکی، شورا بیشتر در سیطره کشورهای غربی است که سه عضو آنها حق وتو دارند و از لحاظ جغرافیایی، در حالی که کشورهای اروپای غربی بیش از حد نماینده دارند، مناطق اصلی تعداد کمی نماینده دارند و از نظر قدرت وتو یا حقوق و امتیازات عضویت دائمی، حق کمتری دارند.

به همین ترتیب ، تا به امروز ، یک سوم اعضای سازمان ملل هرگز فرصتی برای عضو شدن در شورای امنیت را نیافته‌اند، در حالی که 20 کشور وجود داشته‌اند که هر یک بین 10 تا 22 سال در این شورا خدمت کرده‌اند. در حالی که توجه به همه نگرانی ها و دیدگاه‌های کشورها ضروری است، فشار برای شروع مذاکرات بر روی یک متن، امری زودرس محسوب می شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала