آیا می توان از روزنامه‌های قدیمی نانوتیوب‌های کربنی تولید کرد؟

© Fotolia / Elis Lasopروزنامه
روزنامه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه های قدیمی می‌توانند منبع ارزان قیمتی برای تولید نانوتیوب‌های کربنی تک جداره در مقیاس وسیع باشند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ساینس دیلی»، به گفته محققان انستیتوی امنیت انرژی در دانشگاه سوان سی واقع در بریتانیا، روش‌های مختلفی برای رشد دادن نانوتیوب‌های کربنی وجود دارد که در آن‌ها از تالک، کربنات کلسیم و دی اکسید تیتانیوم استفاده می‌شود اما تنها در صورت استفاده از خاک رس چینی (کائولین)، ساختار شیمیایی روزنامه بر مولکول‌های آهن که به عنوان کاتالیزور رشد مورد استفاده قرار می‌گیرد، اثرگذار است.

جنگل - اسپوتنیک ایران
جنگل ها دیگر نمی توانند دی اکسید کربن جذب کنند

محققان دانشگاه رایس با همکاری محققان ، دریافتند می‌توان از روزنامه‌های قدیمی به عنوان یک بستر ارزان‌قیمت و سازگار با محیط زیست برای تولید نانوتیوب‌های کربنی تک جداره در مقیاس وسیع استفاده کرد.نانوتیوب‌های کربنی، مولکول‌های کوچکی با قابلیت‌های فیزیکی فوق‌العاده هستند و در زمینه‌های مختلفی از ساخت فیلم‌های رسانا برای صفحات لمسی گرفته تا تجهیزات الکترونیکی انعطاف‌پذیر و آنتن شبکه‌های 5G کاربرد دارند.

بر اساس تحقیقات پیشین می‌توان گرافین، نانوتیوب‌های کربنی و نقاط کربنی را روی بستری از جنس مواد مختلف، از ضایعات مواد غذایی و سبزیجات گرفته تا فضولات حیوانات، پرندگان یا حشرات به صورت شیمیایی رشد داد. اما تا کنون این روش‌ها دارای محدودیت‌هایی بوده‌اند. اکنون محققان یک سیستم جاری را طراحی کردند که هزینه تامین بستر مناسب و فرایندهای پس از تولید را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و امکان تولید انبوه نانوتیوب‌های کربنی تک‌جداره را در اختیار می‌گذارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала