آیا احتمال تغییر حکومت ایران وجود دارد؟

© Photo / Tasnimآیا احتمال تغییر حکومت ایران وجود دارد؟
آیا احتمال تغییر حکومت ایران وجود دارد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اعتراضات در ایران ناشی از مجموعه ای از مشکلات داخلی در جمهوری اسلامی و ممکن است در نهایت منجر به تغییر قدرت پس از انتخابات در سال های 2020 و 2021 شود.

به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر ساژین ایرانشناس مطرح روسی در یک کنفرانس مطبوعاتی "اعتراضات در ایران: دلایل تحولات و تاثیر عوامل خارجی" که توسط خبرگزاری "Rossia Segodnia" برگزار شد، بیان شد.

در روزهای اخیر اعتراضات در بسیاری از شهرهای ایران به دلیل افزایش شدید قیمت بنزین توسط مقامات برگزار شده است. برخی از آنها، مطابق گزارش رسانه های محلی، صلح آمیز بودند و برخی به شورش مسلحانه روی آوردند. در همین زمان، قربانیان هر دو در میان شرکت کنندگان در شورش ها و نیروهای امنیتی گزارش شدند.

چه کسی اول سقوط خواهد کرد تهران یا واشنگتن؟ - اسپوتنیک ایران
چه کسی اول سقوط خواهد کرد تهران یا واشنگتن؟

به گفته رئیس جمهور ایران حسن روحانی، این آشوب ها توسط ایالات متحده و اسرائیل ترتیب داده شده است و هدف آنها تضعیف امنیت ایران است.

ولادیمیر ساژین، عضو ارشد انستیتوی مطالعات شرقی آکادمی علوم روسیه گفت: ایران وضعیت اقتصادی بسیار دشواری دارد. به ویژه، وی گفت، اقتصاددانان ایرانی خود به فساد و یک سیستم ناکارآمد مدیریت اقتصادی اشاره می کنند.

ساژین خاطرنشان کرد: براساس صندوق بین المللی پول، تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری 9.5٪ کاهش یافته است. تورم امسال از 35٪ فراتر خواهد رفت و طبق گفته منابع دیگر حتی در بعضی مناطق 50٪ نیز خواهد بود. طی یک سال گذشته، پول ریال ایران 70 درصد از ارزش خود را در مقایسه با دلار از دست داده است.
قیمت ها طبق آمار ایران نسبت به سال گذشته 75٪ افزایش یافته اند. علاوه بر این، وی به میزان قابل توجه بیکاری در ایران اشاره کرد.

ساژین گفت: با این پیش زمینه، دولت در نظر گرفت که به ریاست رئیس جمهور حسن روحانی برای افزایش قیمت بنزین اقدام کند. البته این انگیزه ای برای نارضایتی ها بود. این کارشناس یادآوری می کند که صندوق بین المللی پول بارها و بارها به دولت ایران توصیه کرده است که قیمت بنزین را که از ارزانترین و پایین ترین سطح نرخ جهان است افزایش دهد. وی گفت: در شرایط آن وضعیت اقتصادی، این فقط یک اقدام ضروری بود.

توصیه صندوق بین المللی پول به ایران: قیمت بنزین را کاهش دهید - اسپوتنیک ایران
توصیه صندوق بین المللی پول به ایران: قیمت بنزین را کاهش دهید

علاوه بر این، قاچاق گسترده بنزین از ایران به ترکیه و افغانستان به یک عامل مهم در افزایش قیمتها تبدیل شده است.

وی گفت: منتظر تغییر و تحولات انقلابی و کودتا در ایران نیست، زیرا با وجود همه مشکلات، سیستم دولتی ایران قابل انعطاف است، اما به وضوح به پدیده های خارجی پاسخ می دهد و با سیستم سازش خوبی عمل می کند. بنابراین، من فکر نمی کنم که کودتا در سالهای آینده مورد انتظار باشد.

وی یادآور شد: در سال 2020 انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می شود. به گفته دکترین سیاسی ایران، اپوزسیون مخالف روحانی، جناح محافظه کار ایران است که پیروز خواهد شد. در سال 2021، انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود و بعید بنظر می رسد کاندیدی از تیم روحانی پیروز خواهد شد.

وادیم ماکارنکو، رئیس گروه تئوری مطالعات منطقه ای دانشگاه دولتی زبانی مسکو معتقد است که ایران طی سالهای اخیر دستخوش تحولات ژئوپلیتیکی بزرگی بوده است. ایران یک سیاست فعالی را در خاورمیانه دنبال می کند و این عراق، سوریه، لبنان، یمن است. از این منظر، ایران به طور جدی وارد خاورمیانه شده است و این امر نیاز به هزینه های بالایی دارد.

این کارشناس گفت: دلیل اصلی و محرک همه فرایندهایی که اوضاع در ایران را پیچیده می کند، افزایش تنش ژئوپلیتیکی و تلاش آمریکا برای قطع ایران از نفت و سایر درآمدهای اقتصادی است. به گفته وی، فشار بیشتر بر ایران فقط به این واقعیت منجر خواهد شد که قدرت سیاسی محافظه کارتر، سخت تر و پیش رفته تر خواهد شد.

به گفته گریگوری لوکیانف، مدرس ارشد گروه علوم سیاسی دانشکده عالی اقتصاد، مشکلات اجتماعی و اقتصادی در ایران به وجود می آید.

وی توضیح داد: این مسئله قبل از هر چیز در مدیریت موثر دولت است، که از جمله موارد دیگر ، فساد در سیستم سیاسی است و از طرف دیگر، این مسئله شامل مشکل سطح بالای نابرابری اقتصادی - اجتماعی و نابرابری فرصت ها است.

تغییر قیمت بنزین در ایران رویاهای ترامپ را برآورده نمی کند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تغییر قیمت بنزین در ایران رویاهای ترامپ را برآورده نمی کند

لوکیانف گفت: این نیروهای خارجی نیستند که وضعیت کشور را بی ثبات کنند، در حقیقت ناکارآمدی برخی از نهاد های دولتی است.

در عین حال، به نظر وی، تغییر قدرت در ایران پس از انتخابات 2021 اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

لوکیانف با بیان اینکه وقایع کنونی به وضوح نشان می دهد که نخبگان سیاسی کشور آماده انتقال قدرت به محافظه کاران مشروط هستند که در انتخابات 2017 کاملاً آماده نبوند و خیابان همچنان در کابینه روحانی ناامید خواهد شد. نامزد محافظه کاران ممکن است در انتخابات بعدی پیروز شود.

به عقیده وی، محافظه کاران قادر به حل آن مشکلات اساسی نیستند که دولت روحانی امروز نمی تواند حل کند. این متخصص خاطرنشان کرد: محافظه کاران فقط می توانند توجه خود را به یک تهدید خارجی از سوی ایالات متحده و اسرائیل معطوف دهند، که می تواند منجر به رادیکال شدن اوضاع در کشورهای همسایه شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала