گزارش و تحلیل

پایان تحریم تسلیحاتی و چشم انداز تحویل اس 400 به ایران

© REUTERS / Turkish Military/Turkish Defence Ministryپایان تحریم تسلیحاتی و چشم انداز تحویل اس 400 به ایران
پایان تحریم تسلیحاتی و چشم انداز تحویل اس 400 به ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پنتاگون بیم آن دارد که پس از انقضای پیش روی تحریم های تسلیحاتی علیه تهران روسیه و چین می توانند صادر کننده اصلی سلاح های پیشرفته به ایران شوند.

اسپوتنیک به نقل از روزنامه نزاویسیمایا گازتا چاپ روسیه می افزاید: پنتاگون نگران آن است که  ایران "امکانات معاصر" را در بخش دفاعی دریافت كند. تحریم تسلیحاتی علیه تهران تصویب شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، در اکتبر سال 2020 منقضی می شود. از گزارش اداره اطلاعاتی پنتاگون پیدا است که رهبری ایران  سعی خواهد کرد تجهیزات پیشرفته را از روسیه و چین خریداری کند.

در کنفرانس خبری در پنتاگون در تاریخ 19 نوامبر گفته شد: "هدف ایران تامین بازدارندگی است. با پایان تحریم ها ما انتظار داریم که ایرانیان به دنبال جنگنده های شکاری پیشرفته بروند - نیروی هوایی فعلی آنها جوابگوی مقتضیات روز نیست. همین گفته در مورد تانک های شان صادق است."

به گفته نظامیان آمریكا، ایران می خواهد جنگنده های چند منظوره Su-30 ، جت آموزش رزمی Yak-130 و تانک های T-90 را خریداری كند و می تواند سیستم های S-400 ، و همچنین سیستم های موشکی ساحلی Bastion را به دست آورد. به عقیده اداره اطلاعاتی پنتاگون، ایران اکنون از تاکتیک های غیر متعارف برای جلوگیری از نفوذ کشورهای بزرگ غربی مانند ایالات متحده استفاده می کند. به عنوان مثال، ایران  5 هزار مین دریایی در اختیار دارد و می تواند آنها را به سرعت با کمک قایق های کوجک سریع در خلیج فارس مستقر کند. وزارت دفاع آمریكا هشدار داده است كه پرسنل نیروهای مسلح  ایران "بیش از پیش پابرجا، دقیق و تیزهوش" می شوند.

ماه گذشته، مایکل پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در یکی از توییت های خود هشدار داد که "به دلیل توافق اشتباه با ایران، تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران منقضی می شود". "کشورهایی مانند روسیه و چین قادر به فروش سلاح های پیشرفته به ایرانی ها خواهند بود. این امر منجر به مسابقه تسلیحاتی جدید در خاورمیانه خواهد شد." در ماه اوت، برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران از جامعه جهانی خواست تا تحریم ها را تمدید کند.

مقامات پنتاگون می گویند کمپین "فشار حداکثر " بر ایران که دولت   دونالد ترامپ آغاز کرده است منجر به بروز مشکلات در بودجه دفاع ایران شده است. تهران در آینده ممکن است پولی برای تهیه سلاح های جدید نداشته باشد. یک نماینده بدون هویت سرویس اطلاعاتی ارتش آمریكا در کنفرانس خبری یاد شاه گفت: "بخشی از هزینه های دفاعی ایران تا حدودی به دلیل تحریم های یک طرفه آمریكا  پس از خروج دولت ترامپ از  توافق هسته ای  امضا شده در 2015،"صدمه دیده است".

ترکیه: اس-400 مستقل از سیستم های ناتو است - اسپوتنیک ایران
ترکیه: اس-400 مستقل از سیستم های ناتو است

گزارش منتشر شده پنتاگون حاوی  تجزیه و تحلیل قدرت نظامی ایران نشان می دهد که جمهوری اسلامی موفق به توسعه برنامه موشکی خود شده است. براساس این داده ها، زرادخانه آن ممکن است تاثیر آورتر از سایر کشورها در خاورمیانه از جمله اسرائیل باشد. براساس گزارش اداره اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا "ایران دارای برنامه توسعه موشکی در مقیاس گسترده است. اندازه و تجهیز نیروهای موشکی آن علیرغم تلاش های چند دهه غرب برای جلوگیری از پیشرفت در این رشته، رو به افزایش است.

کارشناسان معتقد هستند که هدف اولویتدار رهبری ایران - به روزرسانی  و نوسازی نیروی هوایی ایران است. یوری  لیامین، کارشناس نظامی روس، به نزاویسیمایا گازتا گفت: "مطمئناً ایران به خصوص به مدرنیزه سازی تجهیزات و تکنیک هوایی نظامی علاقمند است. اکنون جنگنده های موجود در ترکیب نیروی هوایی ایران کهنه شده است و برای مدرنیزه  سازی آنها لازم است جنگنده های جدید در خارج از کشور خریداری شود، زیرا ایران با قابلیت های صنعت نظامی خود نمی تواند همه نیازهای را رفع کند. اما در این راستا دو نکته وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

"نکته اول: ایالات متحده تمام تلاش خود را بکار می برد تا این اطمینان حاصل شود که سرانجام معامله هسته ای با ایران به هم خورد و شورای امنیت سازمان ملل با طرح اعمال مجدد تحریم های بین المللی علیه ایران از جمله ممنوعیت نامشخص تحویل سلاح هایی که تا اکتبر سال 2020 مشمول محدودیت ها هستند، موافق است. نکته دوم: به دلیل تحریم های اقتصادی شدید توسط ایالات متحده، توانایی های مالی ایران محدود است، بنابراین به دشواری می توان انتظار داشت که حتی اگر محدودیت ها به طور کامل برداشته شود، تهران بلافاصله به خریدهای گسترده در رشته های مختلف دست بزند."

این کارشناس احتمال می دهد که پس از قطع تحریم های بین المللی تسلیحاتی علیه ایران، تهران در مراحل اولیه قراردادهای نقطه‌ای را عملی خواهد کرد.

نمی توان به این امر توجه نکرد که  حسن روحانی رئیس جمهور ایران،   که متعلق به اردوگاه نخبگان اصلاح طلب ایران است، به دلیل تمایل خود به حفظ توافق هسته ای، تحت فشار عظیمی از طرف محافظه کاران   قرار گرفته است. روحانی اغلب ضمن صحبت در باره لزوم نجات دادن این معامله چند جانبه، به عنوان استدلال به ضرورت تامین توان دفاعی کشور اشاره می کند. روحانی طی سخنانی در 11 نوامبر گفت: "وقتی سال آینده تحریم ها برداشته شود ، ما به راحتی می توانیم اسلحه بخریم و بفروشیم. این یکی از مهمترین پیامدهای برجام است. ما که از جمله امضا کنندگان این معامله هستیم، می توانیم در حوزه های سیاسی، دفاعی و امنیتی به اهداف مهم برسیم. این یک موفقیت بزرگ سیاسی خواهد بود."

تاکنون این امر مخالفان رئیس جمهور را قانع نکرده است.

شاید آنها به خوبی این امر را درک می کنند: با توجه به خط سازش ناپذیر دولت فعلی آمریکا، واشنگتن می تواند به سادگی  هر تصمیم سازمان ملل متحد در مورد تحویل اسلحه به ایران را وتو کند. در این زمینه، چشم انداز پایان دادن به تحریم تسلیحاتی ایران مبهم به نظر می رسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала