سیاستمداران آمریکایی دوباره از نقش ریاض در قتل خاشقجی سخن گفتند

اشتراک
نامزدهای دموکرات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کردند ریاض باید به خاطر قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف عربستان سعودی جوابگو باشد.

به گزارش اسپوتنیک، جو بایدن، نامزد پیشتاز ریاست جمهوری در بین دموکرات ها در جریان یک مناظره تلویزیونی در آمریکا گفت:" خاشقجی به قتل رسیده و تکه تکه شد و  من اطمینان دارم که این کار به دستور ولیعهد سعودی انجام شد. اگر رئیس جمهور بودم  بطور مشخص اعلام می کردم که به عربستان سلاح نخواهیم فروخت و ریاض را وارد می کردم به این خاطر تاوان پس دهد"

امی کلوبوشار، سناتور ایالت مینسوتا  با  سخنان بایدن موافقت کرده و گفت:" وقتی رئیس جمهور نسبت به این قتل برخورد شایسته نشان نداد، در واقع به همه دیکتاتور ها  در جهان علامت داد که این یک کار عادی است".

برنی ساندرز، نامزد دیگر دموکرات ها در این مناظره تلویزیونی حکومت عربستان  را دیکتاتوری و شریک غیر قابل اطمینان نامید

جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی که از سال 2017 در آمریکا تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست بود، روز 2 اکتبر پس از ورود به سرکنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و دیرتر معلوم شد به شکل فجیعی به قتل رسیده است. پس از مدتی ابهام درباره این قضیه ، رسانه های دولتی عربستان سعودی روز 20 اکتبر گزارش دادند، خاشقجی در جریان نزاع با کارکنان سرکنسولگری جان خود از دست داده است.

دادستانی استانبول اعلام کرده ترور خاشقجی عمدی بوده و جسد وی پس از خفه کردن این روزنامه نگار تکه تکه شده و از بین رفته است. ترکیه از عربستان تقاضا می کند مقصران را تحویل داده و همچنین محل جسد خاشقجی را اطلاع دهد.

مقامات عربستان بارها اعلام کرده اند که تحقیقات جداگانه خود را درباره این قضیه انجام می دهند و مخالف تحقیقات بین المللی در اینباره با شرکت دیگر کشورها هستند. در رابطه با این قضیه 11 نفر در عربستان بازداشت شده و دادستانی این کشور برای 5 نفر از آنها مجازات اعدام را درخواست کرده است. ریاض از تحویل مظنونان در این جنایت به ترکیه برای تحقیقات قضایی امتناع ورزیده است.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала