گزارش و تحلیل

تغییر قیمت بنزین در ایران رویاهای ترامپ را برآورده نمی کند

© Photo / Unsplash/Keith Zhuتغییر قیمت بنزین در ایران رویاهای ترامپ را برآورده نمی کند
تغییر قیمت بنزین در ایران رویاهای ترامپ را برآورده نمی کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اعتراضات ایران، که به دلیل دو برابر شدن قیمت بنزین و افزایش بهای ترجیهی سوخت به عنوان بخشی از یارانه، شعله ور شد، موجب تشویق و کف زدن در ایالات متحده شد.

اسپوتنیک - کاخ سفید با ابراز حمایت از مردم ایران در اعتراضات مسالمت آمیز خود علیه دولت گفت: ما نیروی کشنده و محدودیت های شدید را علیه معترضین محکوم می کنیم. سخنگوی کاخ سفید استفانی گریشام گفت: مشخص است که ترامپ و دولت وی بارها اظهار داشته اند که می خواهند"رژیم وحشتناک و خشن"را در ایران سرنگون کنند و تمام تلاش خود را در این راه بکار می برند، چه چیزی بهتر از استفاده از وضعیت و نارضایتی مردمی است که به تحقق بخشیدن به اهداف سیاسی خود برای سرنگونی رژیم ناخواسته منجر شود.

با این حال، نیکولای کوژانوف همکار ارشد انستیتوی اقتصاد جهانی و روابط بین الملل آکادمی علوم روسیه، دانشیار مرکز مطالعات خلیج فارس از دانشگاه قطر، در گفتگو با اسپوتنیک، خاطرنشان کرد که، معتقد است نتیجه گیری در مورد آینده مرتبط با ناآرامی ها در ایران خیلی زود است.

کارشناس اقتصاد: فروش بنزین با نرخ هزار تومان منطقی نیست - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کارشناس اقتصاد: فروش بنزین با نرخ هزار تومان منطقی نبود

وی افزود: "اولا، این اعتراضات متناسب با شرایط کلی جنگ اطلاعاتی بین ایران و ایالات متحده است و ثانیا، اطلاعات ناقص هستند.
بله، جغرافیای این ناآرامی ها بسیار زیاد است. به این معنا، آنها حوادث سال 2017 را تکرار می کنند، زمانی که مردم ایران، ناراضی از وضعیت اقتصادی به خیابان ها رفتند. با این حال، همانطور که عمل نشان داده است، جمعیتی که به خیابان رفتند دور از اظهارات سیاسی بودند. اکنون دلایل اعتراضات موضوعات مربوط به اقتصاد و وضعیت اقتصادی دشوار است. افزایش قیمت بنزین دلیل نارضایتی پراکنده بود".

 

با این حال، جمعیت ساختار سازمان یافته روشنی مشاهده نمی شود. از نظر جغرافیایی، اعتراضات چشمگیر هستند، اما از نظر میزان جمعیت، تا آنجا که می توان در مورد ویدئوهای منتشر شده در اینترنت و گزارش های مربوط به ایران قضاوت کرد، از اعتراضات سال 2009 که در 20 سال گذشته در ایران گسترده ترین بود، فاصله دارند.

این کارشناس خاطرنشان می کند که "اعتراضات بنزین" نیز بعید است که منجر به تغییر قدرت در ایران شود:

وی گفت: "دولت ایران کاملاً سازمان یافته به نظر می رسد، آماده است تا اوضاع را تحت کنترل خود درآورد و در صورت لزوم واکنش تندی نشان دهد، که نشان می دهد در حال حاضر اقدامات تحت کنترل گرفته شده اند. اینها برای ایران تازه نیستند. رهبری ایران تجربه ای در سرکوب اجراهای به اصطلاح "مرغ" 2012 دارد.
سالهایی که مردم پس از افزایش قیمت مرغ به خیابان ها رفتند. تجربه جنگ در سال 2017 وجود دارد. مقامات ایرانی آماده هستند، آنها می دانند که چگونه پاسخ دهند".

روش هایی که مقامات ایرانی از آن استفاده خواهند کرد می تواند به عنوان یک "چماق و هویج" توصیف شود، سرکوب شدید فعال ترین بخش معترضین و تلاش برای کنار آمدن با بخش کمتر فعال و پرجمعیت ترین، از جمله از طریق امتیازات، گفتن اینكه اعتراضات، ناشی از تلاش برای ایجاد "انقلاب رنگی" در ایران است، می تواند به طور مشروط و دقیق تر اصلاح شود. هدف از اعمال تحریم های ایالات متحده اعمال فشار بر رژیم سیاسی در تهران از جمله بی ثبات کردن پایه های آن و وخیم تر شدن زندگی بخش عمده ای از جمعیت است. البته، از این منظر، می توان در مورد مداخلات خارجی صحبت کرد.

نیکولای کوژانوف تأکید دارد که اعتراضات بنزین در ایران تحریک شدیدی از سوی غرب نداشته است، همانطور که ایران بیان می کند، این فقط یک عنصر مبارزه برای تهران است.

"اظهارات تهران درباره مداخله یا تحریک از پیش قیام بخشی از مبارزات ایدئولوژیک است. اظهاراتی که از واشنگتن می شنویم نیز احتمالاً برای حوادث ایران ارتجاعی هستند.

آیا می توان افزایش قیمت بنزین در ایران را انقلاب تازه‌ای دانست؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ريشه هاي اعتراضات بنزين در ايران

هیچ کس نمی تواند ظهور ناآرامی خاصی را پیش بینی کند. به احتمال زیاد، ما در مورد برخی شکست ها صحبت می کنیم که برای رژیم ایران بسیار نگران کننده است. ایران همچنین از تکرار سناریوی لبنانی یا عراقی بسیار فاصله دارد".

لازم است به آنچه ناآرامی ها صحبت می شود توجه شود و آنها می گویند که رهبری ایران از وضعیتی که با آن روبرو است به خوبی آگاه است. این کشور آماده است برای بقای سیستم سیاسی ایجاد شده، از جمله استفاده از روش های آشکارا غیرمستقیم، مانند افزایش قیمت بنزین، که مستقیماً صحبت می کند بجنگد.

همه اینها نشانگر این است که ایران همچنان آماده برای این مبارزه است. با وجود اظهاراتی که بطور دوره ای سیاستمداران در ایران و فراتر از آن درباره احتمال برقراری روابط با واشنگتن یا تضعیف تحریم ها گاه به گاه در پاییز و تابستان امسال بیان می کنند، این بیانیه ها به احتمال زیاد بیانیه باقی می مانند. تهران در حال آماده سازی برای مقابله بیشتر با غرب است، که این کار را برای رد بخشی از برنامه های مقیاس بزرگ حمایت اجتماعی انجام می دهد."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала