کدخدایی: مردم حق مخالفت با تصمیمات اجرایی را دارند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ایران
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مردم در اعتراضات خود نباید املاک و دارایی عمومی را از بین ببرند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تهران تایمز»، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اعتراض به تصمیم‌های اجرایی حق مردم است، اعلام نمود که البته نباید به نظم و اموال عمومی و وحدت و وفاق ملی آسیب وارد شود.

عباسعلی کدخدایی در توییتر نوشت: لازمه اجرای تصمیم‌های مهم، اقناع و جلب نظر مردم است نه غافلگیر کردن آنها. اعتراض به تصمیم‌های اجرایی حق مردم است. البته نباید به نظم و اموال عمومی، و وحدت و وفاق ملی آسیب وارد شود.

چندی پیش حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور گفت که با اخلالگران و مسببان بی نظمی عمومی برخور می کنیم.

وی در این خصوص گفت:« اعمالی که منجر به اخلال در نظم می شود به موجب قانون جرم است و قوه قضائیه با افرادی که اخلال می کنند طبق مقررات برخورد قانونی می کند. البته مطمئن هستم مردم خط خود را از اخلالگران جدا می کنند. خود مردم اجازه اخلال دهند و مردم با همکاری بخش های امنیتی جلوی این بی نظمی ها را بگیرند.

وضع در پمپ بنزین های ایران پس از سهمیه بندی بنزین - اسپوتنیک ایران
وضع در پمپ بنزین های ایران پس از سهمیه بندی بنزین

در رابطه با افزایش قیمت ها، مسولین امر موظف هستند از هر گونه افزایش قیمت ها جلوگیری کنند و امیدواریم مسئولان اقتصادی در این رابطه تلاش کنند. اولا قوه قضائیه موظف است در چارچوب قانون با کسانی که اخلال میکنند برخورد کند در رابطه با قیمت ها هم تعزیرات با سایر نهادهایی که موظف هستند و همچنین اعمال همکاری ها باید از افزایش قیمت ها جلوگیری کند به طور کلی قوه قضائیه در چارچوب قوانین با بی نظمی و یا اخلالگران برخورد خواهد کرد.اعتقاد ما این است که خود مردم بهترین نیرو هستند که بتوانند جلوی اخلالگران را بگیرند».

​چهار سال پیش که قیمت هر لیتر بنزین به هزار تومان افزایش یافت و تک نرخی شد. با تک نرخی اعلام شدن قیمت بنزین عملاً نقش کارت‌های سوخت در فرآیند سوخت گیری رفته رفته کمرنگ‌تر شد و حذف کارت‌های سوخت کلید خورد. حذفی که موافقان و مخالفانی داشت. موافقان معتقد بودند با تک نرخی شدن بنزین، دیگر نیازی به استفاده از کارت‌های سوخت نیست و باید این کارت‌ها حذف شوند، اما مخالفان معتقد بودند که حذف کارت‌های سوخت علاوه بر اینکه باعث از بین رفتن شفافیت و قاچاق بیشتر بنزین خواهد شد، موجب بازگشت مصرف بی رویه بنزین در آینده نیز میگردد. به هر صورت، نهایتا شورای نگهبان نیز رأی به ماندن کارت‌های سوخت داد، اما همان گونه که عنوان شد با تک نرخی شدن بنزین استفاده از این کارت‌ها به شدت کاهش یافت.

پس از گذشت چند ماه از حذف کارت‌های سوخت از چرخه مصرف سوخت، میزان مصرف بنزین رفته رفته افزایش یافت. آمارها نشان می‌دادند، در حالی که 4 سال پیش میزان مصرف بنزین روزانه 71 میلیون لیتر بود، این میزان در سال بعدی به 74.7 میلیون لیتر در روز رسید. مقایسه مصرف روزانه بنزین نشان می‌داد، مصرف روزانه بنزین رشد قابل توجهی داشته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала