تأثیر سیگار و الکل بر مخچه انسان

© Sputnik / Alexey Malgavko /  مراجعه به بانک تصاویر تأثیر سیگار و الکل بر مخچه انسان
تأثیر سیگار و الکل بر مخچه انسان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
الکل و سیگار چگونه بر هماهنگی حرکات ، تعادل و عضلات تأثیر می گذارند؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله «الکلیسم:تحقیقات کلینیکی و تجربی»، اعتیاد به الکل باعث کوچک شدن حجم مخچه می‌شود. اگر شخص سیگاری هم باشد، این اعتیاد باعث تسریع روند کوچک شدن مخچه می‌گردد. معمولا این اتفاق در سن حدود 50 سالگی و بالاتر رخ می‌دهد.

در این حالت، از حجم عضلات کاسته می شود، حرکات کند می شود و تعادل مختل می گردد. جالب آن است که در صورت ترک اعتیاد به الکل و سیگار، کار مخچه بطور کامل احیا می‌شود، البته اگر دلیل دیگری برای از بین رفتن آن وجود نداشته باشد، مانند سرطان، سکته مغزی، سکته قلبی  و مسمومیت و غیره.

اقیانوس - اسپوتنیک ایران
کشف موجودی شبیه مغز انسان در استرالیا + عکس

مخچه عریض‌ترین قسمت پس‌مغز است که در حفرهٔ جمجمه‌ای عقبی قرار دارد.مخچه مسئول هماهنگ‌کردن حرکات ارادی بدن می‌باشد. به زبان ساده‌تر مخچه بخشی از دستگاه عصبی است که در پس سر قرار گرفته‌است و شامل دو نیم کره است که با توده‌ای به نام ورمیس (کرمینه) به هم مرتبط می‌شوند. مخچه در حفظ تعادل بدن و هماهنگی حرکات، نقش مهمی دارد. اعمال عمده‌ای که مخچه انجام می‌دهد عبارتند از: هماهنگ‌کردن حرکات بدن، که همین امر سبب توازن، نرمی و دقت در حرکات بدن می‌شود و این وظیفه برعهدهٔ مخچهٔ جدید می‌باشد. هرگونه اختلالی در عمل مخچه باعث ایجاد آتاکسی (ataxia) و ترمور Tremor می‌شود که آتاکسی نوعی بی نظمی در حرکات عضلات بدن است و ترمور نیز حرکت غیرارادی در نتیجهٔ انقباضات متناوب عضلات متقابل می‌باشد.

    مخچه همچنین باعث کنترل تونیسیتهٔ عضلات، وضعیت بدن و تعادل آن می‌شود که این عمل بیشتر به عهدهٔ مخچهٔ قدیم می‌باشد و ضایعات این بخش‌ها سبب ایجاد هیپوتونی(hypotonia) یا کاهش تونیسیته و ضعف عضلانی و تعادل بدن می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала