واکنش نمایندگان مجلس ایران به افزایش قیمت بنزین

© Sputnik / SHAواکنش نمایندگان مجلس ایران به افزایش قیمت بنزین
واکنش نمایندگان مجلس ایران به افزایش قیمت بنزین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایندگان مجلس ایران به افزایش قیمت بنزین که با اعتراض مردم در برخی شهرهای این کشور همراه بوده است، واکنش نشان دادند.

به گزارش اسپوتنیک، بامداد جمعه ۲۴ آبان، بنزین در ایران سهمیه‌بندی شد و قیمت این فرآورده نفتی به صورت سهمیه‌ای (۶۰ لیتر ماهانه برای خودروهای شخصی) در هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و به صورت آزاد ۳۰۰۰ تومان تعیین شد. مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران این کار دولت را "خلاف" دانسته و نوشت: آمدند ابروی مردم را درست کنند؛ چشمشان را کور کردند! افزایش قیمت بنزین باید در قالب یک طرح جامع باشد و تمام جوانب آن لحاظ شود؛ اگر بودجه افزایش پیدا کند، معلوم شود کجا میرود و چقدر است مجلس است که باید بودجه را تصویب کند و دولت خودش حق ندارد چنین کاری کند این کار دولت، خلاف است.

​به نقل از ایلنا، معصومه آقاپور، نماینده شبستر و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون چندین بار تصمیم به افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین داشتند که ما نمایندگان مجلس بدون در نظر گرفتن جناح سیاسی با آن مخالفت کردیم. تاکنون سه سناریو مطرح شده که با مخالفت نمایندگان مواجه شده بود. باید گفت با این تصمیمی که گرفته شد اقتصاد ایران که نفس نفس می‌زند از نفس خواهد افتاد.

در ایران، اعتراضات به افزایش قیمت بنزین ادامه دارد + ویدئو - اسپوتنیک ایران
در ایران، اعتراضات به افزایش قیمت بنزین ادامه دارد + ویدئو

جلال میرزایی، نماینده ایلام و عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: افزایش قیمت و سهمیه‌بندی صرفا برای بحث تامین کسری بودجه نیست؛ چرا که بخشی از این درآمد صرف خانواده‌های نیازمند خواهد شد تا از لحاظ معیشتی و گذران زندگی فشار کمتری را تحمل کنند. تمامی جوانب برای افزایش قیمت در نظر گرفته شده است، چه بسا اگر این تصمیم گرفته نمی‌شد شاید دولت مجبور می‌شد برای تامین بخشی از هزینه‌ها پول بدون پشتوانه به چاپ برساند که این اتفاق آثار تورمی بسیاری را به همراه خواهد داشت.

پروانه سلحشوری، نماینده تهران نیز خطاب به مردم ایران اظهار داشت که " مدت‌هاست مجلس در رأس امور نیست". سلحشوری در حساب توئیتری خود نوشت: هموطنان عزیز، مدت‌هاست مجلس در رأس امور نیست. این موضوع در جلسه سران سه قوه تصمیم‌گیری شده. همین یک رکن دموکراسی را نیم‌بند داشتیم که فاتحه آن هم خوانده شد. مجلس بعدی را تعطیل کنید، خودش اقتصاد مقاومتی‌ است.

​به نقل از مهر، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، عضو هیات رئیسه مجلس ایران با بیان اینکه در جلسه غیرعلنی هفته گذشته مجلس ، رئیس مجلس در مورد افزایش قیمت بنزین نکاتی را اعلام کرد و نمایندگان مخالفت خود را اعلام کردند، تصریح نمود: طبق قانون، تعرفه‌گذاری و نرخ گذاری برعهده دولت است. فقط باید در قالب لایحه بودجه، محل درآمدها و هزینه ها به تأیید مجلس برسد. طبق قانون، ۵۰ درصد منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها باید به صورت نقدی به مردم پرداخت شده و ۵۰ درصد دیگر در بخش های دیگر مانند سلامت و تولید توزیع شود. کل منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، سؤال اینجاست که اگر دولت می‌خواهد کل منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین را به مردم بدهد، چرا قیمت بنزین را افزایش داد؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала