گزارش و تحلیل

عصبانیت مردم را نباید نادیده گرفت

© Sputnik / Siavash Sobhgahi عصبانیت مردم را نباید نادیده گرفت
عصبانیت مردم را نباید نادیده گرفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زمزمه بحث افزایش قیمت بنزین مدت ها است در جامعه وجود دارد و از همان لحظه ای که دولت ایران تصمیم گرفت کارت سوخت را توزیع کند دیگر همه مطمئن شدند که قرار است بنزین سهمیه بندی شود.

دلایل افزایش قیمت بنزین هم بر کسی پوشیده نیست و امروزه حتی اگر از یک بچه در ایران سوال کنید هم می تواند سیر تا پیاز دلایل لزوم افزایش قیمت بنزین را که مدت ها است مسولین به اشکال مختلف مطرح می کنند را برایتان تشریح کند.

پس چرا مردم در جاهای مختلف ایران به یکباره عصبانی شده اند وبه خیابان ها آمده اند؟

هم آمادگی داشتند که قیمت بنزین قرار است افزایش یابد هم اینکه می دانستند چرا؟

در بسیاری از موارد مردم در یک کشور ممکن است به دلیل موارد زیادی ناراحت باشند و فقط یک جرقه نیاز باشد تا آتش خشم آنها را روشن کند.

به عنوان مثال بگوییم.

مثلا در لبنان همه چیز آرام بود ولی به یکباره مردم به دلیل وضع مالیات شش دلاری بر روی تماس های واتس اپ به خیابان ها آمدند.

واکنش مراجع تقلید به افزایش قیمت بنزین در ایران - اسپوتنیک ایران
واکنش مراجع تقلید به افزایش قیمت بنزین در ایران

اصل ماجرا واتس اپ نبود بلکه عصبانیت های نهفته ای که از قبل وجود داشت.

بله مدت ها است مردم در ایران تحت فشار قرار دارند و برای مقابله با دشمن و حفظ وحدت ملی همه سختی ها را به جان خریده اند.

بر کسی پوشیده نیست که اگر توظئه های آمریکا و دشمنان و تحریم های کذایی بر علیه ایران تا به حال بی نتیجه مانده به این دلیل بوده که مردم در کنار حکومت خود ایستادند و همه سختی ها را تحمل کردند.

مردم ایران خیلی مردمان نجیبی هستند.

شاید نتوان هیچ ملتی در جهان به نجابت مردم ایران پیدا کرد، طبیعتا وقتی که مردم اینقدر نجیب هستند توقع دارند که محرم باشند و به گونه ای با آنها رفتار نشود که نا محرم هستند.

نوع و نحوه اعلام افزایش قیمت بنزین که می تواند منجر به افزایش هزینه ها شود موجب ناراحتی بسیاری از مردم شده و در واقع این ماجرا به نوعی جرقه ای را ایجاد کرد که خشم انباشته مردم لبریز شود.

آیا واقعا مسولین توقع نداشتند که با سه برابر شدن قیمت بنزین مردم واکنش نشان دهند؟

در فرانسه مردم بابت افزایش سه درصد بر مالیات سوخت یک سال است بی وقفه اعتراض می کنند.

بله همه واقف هستند که اگر قیمت بنزین کما کان باقی بماند قطعا هم دولت دیگر تحمل فشار سوبسیت سوخت را نخواهد داشت و ممکن است حتی منجر به فروپاشی کشور شود.

بله همه واقف هستند که ادامه این روند می تواند منجر شود که قاچاق سوخت افزایش یابد و ثروت ملی به تاراج برود.

بله همه واقف هستند که قیمت پایین بنزین منجر به آن می شود که مردم بیشتر بنزین مصرف کنند و علاوه بر آتش زدن ثروت ملی آلودگی ایجاد شود.

ولی آیا شرایط مناسب اعلام چنین تصمیمی و به چنین شکل بود؟

واکنش نمایندگان مجلس ایران به افزایش قیمت بنزین - اسپوتنیک ایران
واکنش نمایندگان مجلس ایران به افزایش قیمت بنزین

زمانی که دشمنان همه در رصد هستند که خیابان های ایران را شلوغ کنند.

زمانی که کل منطقه در حالت التهاب است و علنا آمریکایی ها و سعودی ها و اسراییلی ها اعلام می کنند که هدف اصلی شان کشاندن اعتراضات لبنان و عراق به ایران است.

ترامپ از زمانی که از برجام خارج شد امیدوار بود که مردم ایران شورش کنند، ولی مردم ایران شورش نکردند، آیا درست است که خودی ها  مردم را تحریک کنند؟

آیا نباید قبل از اعلام چنین تصمیمی ابتدا شرایط حمل و نقل عمومی به گونه ای بهبود می یافت که حتی اگر دولت هم قیمت بنزین را تغییر ندهد مردم حاضر نباشند از وسایل نقلیه شخصی خود استفاده کنند.

آیا مثلا نمی شد این افزایش قیمت در یک پروسه چند ساله انجام می شد تا چنین شوکی به جامعه وارد نمی شد؟

علیرغم اینکه بسیاری از مسولین اظهار می دارند که کسی حق ندارد کالای خود را گران کند اما تجربه نشان داده که به تناسب افزایش قیمت بنزین هزینه حمل و نقل عمومی افزایش می یابد و این افزایش در نهایت منجر به افزایش قیمت کالا می شود.

کارمندان و کارکنانی که برای رفت و آمد از وسایل نقلیه شخصی استفاده می کنند باید سه برابر قبل هزینه کنند و آنهایی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند قطعا مجبور خواهند بود سه برابر و یا حتی بیشتر هزینه کنند.

جالب اینکه همین روز شنبه که اولین روز کاری بعد از افزایش قیمت بود حتی مالکان قیمت اجاره ها و املاک خود را افزایش داده اند چه برسد به راننده ها.

بسیاری از تجار همان روز اول از فروش کالای خود امتناع می کنند به بهانه اینکه بزودی هزینه حمل و نقل افزایش خواهد یافت و دیگر نمی توانند کالا را با قیمت قبلی تهیه کنند.

آیا تصمیم گیران نمی دانند که کار دوم بسیاری از مردم جهت تامین شرافتمندانه هزینه های زندگی همان مسافر کشی است؟

در ایران، اعتراضات به افزایش قیمت بنزین ادامه دارد + ویدئو - اسپوتنیک ایران
در ایران، اعتراضات به افزایش قیمت بنزین ادامه دارد + ویدئو

خوب افزایش قیمت سوخت هزینه های اینها را سه برابر می کند و قطعا شاهد درگیری های مکرر مسافر و راننده در خیابان ها خواهیم بود.

آیا مثلا قبل از اتخاذ چنین تصمیمی درست نبود که شرایط واردات ماشین های کم مصرف ایجاد شود تا حد اقل جبران هزینه افزایش قیمت سوخت برای مردم باشد.

کارخانه های داخلی دهه ها هست وعده می دهند که ماشین هایی را تولید کنند که بر اساس استانداردهای بین المللی باشند و سوخت مصرف کنند اما خدا وکیلی آیا حتی نزدیک به آنها هستند؟

آیا بهتر نیست که در این زمینه تامل بیشتری شود و با یک تدبیر بهتر قیمت بنزین در کشور افزایش یابد؟

پایگاه حکومت ایران مردم هستند و نباید کاری کرد که مردم مخصوصا افراد فرودست جامعه ناراضی باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала