ساخت جنگنده مشابه اف ـ 5 در ایران

© Photo / IRNAساخت جنگنده مشابه اف ـ 5 در ایران
ساخت جنگنده مشابه اف ـ 5 در ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشنال اینترست در گزارشی به بررسی جنگنده ایرانی صاعقه پرداخت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایلنا، این نشریه آمریکایی می نویسد ایران اکنون به تولید هواپیماهایی جدید مشغول شده است و پیشرفت‌های زیادی در این زمینه کسب کرده است. تهران تا حد زیادی در تولید جنگنده‌های خود به خودکفایی رسیده است.

نیروی هوایی ایران از اواخر قرن گذشته پیشرفت خود را در چندین هواپیمای جنگنده داخلی نشان داده است ، مهمترین آنها صاعقه است. صاعقه هواپیمای جت جنگنده  ساخت ایران است. در این هواپیما از بدنه هواپیمای اف ۵ استفاده شده‌است. تفاوت ظاهری این هواپیما با اف-۵ وجود دو سکان عمودی V شکل است که برای ایجاد توانایی لازم برای مانورپذیری بهتر جنگنده صورت گرفته‌است.

هواپیمای جنگنده صاعقه، احتمالاً ۱۰ تا ۱۵ درصد بزرگ‌تر از هواپیماهای اف -۵ است. هواپیما دو سکان عمودی V شکل  داشته و از همان موتورها و الکترونیک پروازی هواپیمای اف ـ۵ بهره می‌برد.

این هواپیما جدیدترین بهینه‌سازی جنگنده اف-۵ است. اف-۵ یک جنگنده آمریکایی ساخت شرکت نورتروپ است که در سال ۱۹۵۸ اولین پرواز آزمایشی خود را انجام داده و از دهه ۱۳۴۰ وارد نیروی هوایی ایران هم شد. تغییراتی که در صاعقه نسبت به اف-۵ انجام شده لزوماً به معنی برتری آن بر اف-۵ نیست. تأثیری که دو سکان بر قدرت مانور این هواپیما می‌گذارد مورد بحث است و ظرفیت حمل مهمات آن نیز تغییر چندانی نسبت به اف-۵ نداشته‌است.  از صاعقه می‌توان به عنوان یک جنگنده حمله به زمین  استفاده کرد. 

این نشان می‌دهد که پشتکار  ایران در تولید هواپیماهای داخلی داخلی ، روندی طولانی مدت است که هدف از آن رسیدن به  خودکفایی نهایی است - و نباید اظهارات تهران درباره تولید اسلحه‌های تولید ایران را تنها حرف فاقد عمل تصور کرد. ایران در عمل نشان داده است که در تولید سلاح به پیشرفت چشم‌گیری رسیده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала