هشدار اردوغان به ترامپ درباره خرید اس400

© Sputnik / Grigori Syssoev  /  مراجعه به بانک تصاویر هشدار اردوغان به ترامپ درباره خرید اس400
هشدار اردوغان به ترامپ درباره خرید اس400  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به عقیده اردوغان، آمریکا حق ندارد ترکیه را از خرید سامانه اس-400 اجتناب دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی "ان تی وی" ، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز پنحشنبه اظهار داشت، ترکیه درخواست امریکا برای امتناع از خرید سامانه دفاعی اس- 400 را نقض حقوق خود می داند. 

ترکیه از اتمام مرحله دوم تحویل سامانه اس-400 خبر داد - اسپوتنیک ایران
ترکیه از اتمام مرحله دوم تحویل سامانه اس-400 خبر داد

اردوغان در هنگام بازگشت از واشنگتن به خبرنگاران گفت: "ما امتناع کامل از خرید اس- 400 را نمی پذیرد. ما نمی توانیم ار خرید سامانه پدافند هوایی اس- 400 به طور کامل صرف نظر کنیم و به سیستم پاتریوت آمریکا روی آوریم. ما می توانیم سامانه پاتریوت  آمریکا را خریداری کنیم، اما با خرید آن، هرگز ز اس- 400 صرف نظر نخواهیم کرد."

اردوغان در ادامه افزود:" ما می خواهیم به نتیجه مثبتی با آمریکا در خصوص خرید جنگده اف-35 برسیم. ترامپ رویکرد بسیار مثبت و سازنده ای نسبت به این موضوع دارد. "

گفتنی است، ناتو در خصوص عواقب تصمیم ترکیه برای خرید اس-400 ابراز نگرانی کرد، اما در عین حال اطمینان داد که ترکیه متحد ارزشمند ناتو است و در زمینه های دیگر به همکاری با این کشور ادامه خواهد داد.

قرارداد تهیه جدیدترین سامانه های پدافند هوایی روسی S-400 روسیه باعث ایجاد بحران در روابط بین ترکیه و ایالات متحده شد. تحویل پدافندها از اواسط ماه ژوئیه آغاز شد، مرحله دوم تحویل در اواسط ماه سپتامبر به اتمام رسید. اردوغان گفت: سیستم دفاع هوایی در آوریل 2020 به طور کامل عملیاتی خواهد شد.

ایالات متحده خواستار آن شد که ترکیه از این معامله خودداری کند و در ازای آن، سیستم های آمریکایی پاتریوت را خریداری کند و تهدید کرد که می تواند هواپیماهای جنگنده F-35 آنکارا را به تاخیر بیاندازد و حتی قرارداد آنها را لغو کند و همچنین براساس قانون مقابله با مخالفان آمریکا از طریق تحریم ها مجازات هایی را اعمال کند. ترکیه از امتیاز دادن خودداری کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала