محکومیت عملیات کودتا در بولیوی توسط ایران

© Photo / IRNAعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: هرگونه تغییر دولت‌ها به صورت جبر و تحریک آمیز و خارج از چارچوب‌های قانونی مخصوصا با دخالت خارجی محکوم و غیرقابل قبول است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، دخالت ایالات متحده آمریکا در امور داخلی کشور بولیوی و اقدام شبه کودتا علیه رئیس‌ جمهور قانونی و بر حق آن کشور را محکوم کرد و اذعان داشت: ایران بر این باور است هرگونه تغییری باید انعکاس خواست واقعی مردم از طریق صندوق‌ های رای و در چارچوب قوانین کشور باشد.

وی ابراز امیدواری کرد، مردم و گروه‌های مختلف سیاسی در بولیوی با استفاده از امکانات سیاسی و حقوقی کشورشان بتوانند بدون آشوب، خشونت و درگیری به یک راه حل قابل ملاحظه در خصوص وضعیت فعلی برسند.

به دنبال تشدید بحران در بولیوی، سازمان کشورهای آمریکایی (او ای اس-OAS) از دولت لاپاز خواست تا نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ مهر ماه (۲۰ اکتبر) را لغو کند و انتخابات مجدد برگزار کند.

روز یکشنبه ۱۹ آبان ماه (۱۰ نوامبر) با ورود ارتش بولیوی، اوو مورالس مجبور به استعفا شد و در کنفرانس تلویزیونی اعلام کرد: استعفای خود را تقدیم می‌کنیم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.

مورالس روز گذشته پس از دریافت پناهندگی از سوی مکزیک، بولیوی را ترک کرد. پس از خروج مورالس پلیس بولیوی اعلام کرد، شماری زیادی از معترضان از شهر ال آلتو به سمت لاپاز به راه افتاده‌اند.

پارلمان بولیوی امروز برای بررسی راه‌ حل‌های احتمالی برای خروج از بن بست سیاسی، نشست اضطراری تشکیل می‌ دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала