گزارش و تحلیل

درخشش نوجوانان ایرانی در مسابقات ربوکاپ 2019 مسکو+ ویدیو

© Sputnik / Hasibeh EsmailiЧемпионат по робототехнике и искусственному интеллекту Robocup 2019 в Москве
Чемпионат по робототехнике и искусственному интеллекту Robocup 2019 в Москве - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارگاه آماده سازی متخصصین فنی دانشگاه فنی دولتی مسکو با نام باومان بزرگترین مسابقات رباتیک و هوش مصنوعی با نام Robocup Asia Pasific 2019 را از تاریخ ششم تا یازدهم نوامبر برگزار کرد.

ربوکاپ،انواع گوناگون مسابقات دشوار به لحاظ فنی است که شامل : فوتبال رباتها، ربات های ناجی، ربات های خانه دار  و مسابقات رباتیک جوانان است.

هدف رسمی این پروژه این است که تا اواسط قرن 21 تیم ربات های فوتبالیست کاملا مستقل و با توانایی امنسان باید مسابقه فوتبال را با رعایت قوانین فیفا از تیم پیروز جام جهانی ببرند.

جام آسیا و اقیانوس آرام، بلیط اصلی و شروع مسابقات جهانی ربوکاپ برای رباتیک های جوان است.  

این رقابت ها به چهار مسابقه اصلی تقسیم می شود که هر کدام مجموعه ای از چند لیگ را تشکیل می دهند:

بخش RoboCupSoccer ( فوتبال ربوکاپ) شامل : لیگ شبیه سازی Simulation League ، لیگ ربات های اندازه کوچک Small Size League، لیگ ربات های اندازه متوسط Middle Size League، لیگ ربات های استاندارد،  وقتی کل تیم ها از ربات های یکسان تشکیل شده اند و همچنین لیگ ربات های انسان نما Humanoid League  است.

بخش رقابت های امداد و نجات RoboCupRescue  شامل : لیگ ربات های امدادگر RoboCupRescue Robot League  ( ربات ها با ویژگی های مخصوصی طراحی شده اند که در مدل های شبیه سازی شده مناطق فاجعه ، به جستجوی قربانیان، شناسایی علائم حیاتی آنها و تهیه نقشه منطقه با علائم مکان قربانیان می پردازند)، لیگ شبیه سازی امداد و نجات  Rescue Simulation League ( رقابت ها بین برنامه های شبیه سازی ربات ها و الگوریتم های مختلف نرم افزاری مربوط به جستجو، جهات محل و کار در مناطق بلایای طبیعی است).

© Sputnik / Nasibeh Esmaeiliمسابقات روبوکاپ آسیا و اقیانوسیه 2019 در مسکو
درخشش نوجوانان ایرانی در مسابقات ربوکاپ 2019 مسکو+ ویدیو - اسپوتنیک ایران
مسابقات روبوکاپ آسیا و اقیانوسیه 2019 در مسکو

مسابقات ربات های شرکت کنندگان نوجوان RoboCupJunior که از بخش های فوتبال ، رقص، امداد و نجات و عمومی تشکیل شده است.

حداقل سن تیم نوجوانان هفت سال است. شرکت کنندگان در سن 20 سال و بزرگتر نمی توانند در لیگ های نوجوانان شرکت کنند. در بخش ربوکاپ نوجوانان Primary سن شرکت کنندگان باید کمتر از 13 سال باشد. در بخش ربوکاپ نوجوانان  Secondary محدودیت سنی شرکت کنندگان 13 سال و بالاتر است.

برای روسیه برگزاری مسابقات منطقه ای ربوکاپ آسیا- اقیانوس آرام اولین تجربه در سطح بین المللی بود.

رئیس RoboCup Asia-Pacific ، آقای چانجی جو (اهل سنگاپور) خاطر نشان می کند که برای روسیه برگزاری مسابقات، یک شانس و فرصت عالی برای دانش آموزان روسیه و دانشجویان است تا پتانسیل خود را نشان داده و موقعیت و وضعیت یک کشور فناوری را بدست آورند، جایی که فعالانه رباتیک ها و هوش مصنوعی در حال توسعه و پیشرفت است.  

© Sputnik / Marina Al-Sha'lan Robocup Asia Pasific رئیس
درخشش نوجوانان ایرانی در مسابقات ربوکاپ 2019 مسکو+ ویدیو - اسپوتنیک ایران
Robocup Asia Pasific رئیس

"این اولین مسابقات ربوکاپ در روسیه است و بسیار مهم ارزیابی می گردد. این مسابقه به شرکت کنندگان از کل جهان این امکان را می دهد که روسیه را دیده و موسسات آموزشی آنرا ارزیابی نمایند. این میدان ، دانشگاه مهندسی عالی و سطح بالایی است. خوب است که اکنون نه تنها در روسیه بلکه در خارج از کشور هم در خصوص آن مطلع بوده و آنرا می شناسند.

اکنون ، وقتی ما توانسته ایم مسابقات ربوکاپ را در مسکو  برگزار کنیم، بسیاری از دانشجویان روس بیشتر به رباتیک علاقه مند شده اند و فعالانه تر در این زمینه کار می کنند. من امیدوارم که در آینده ، آنها بتوانند برای توسعه هوش مصنوعی و رباتیک کارهای بیشتری انجام دهند. ربوکاپ همواره شروعیست و نقطه ی پایان برای یک روند محسوب نمی شود. من امیدوارم که بسیاری از دانشجویان روس و خارجی بتوانند بگویند که " اینجا ربوکاپ برگزار شد پس من می توانم در اینجا رباتیک یاد بگیرم".

اگر از نقطه نظر صنعت بررسی کنیم من در اینجا با افراد زیادی ملاقات کردم که در زمینه رباتیک کار می کنند. و می توان گفت که دانشگاه فنی دولتی مسکو با نام باومان دو فاکتور مثبت و مهم دارد " در اینجا فنانوری های لازم وجود دارد و دانشجویان جوان زیادی هستند که می خواهند رشد و پیشرفت داشته باشند. این به پیشرفت و توسعه فناوری آینده کمک می کند."

بیش از 1000 نفر از 24 کشور برای شرکت در مسابقات Robocup Asia Pasific به مسکو آمدند ( کلا در مسابقات 189 تیم از 12 کشور منطقه حضور داشتند). در یک چهارم فینال علاوه بر تیم روسیه ، نمایندگان استرالیا، هند، چین، کره، ترکیه، امارات متحده عربی، سنگاپور، تایلند، ایران و ژاپن شرکت داشتند.

بهترین تیم ایران ، تیم دانش آموزان یعنی لیگ نوجوانان و کودکان از 7 تا 13 سال بودند.

در ایران آماده سازی برای چنین مراسم های در زمینه رباتیک و برنامه نویسی از کلاس چهارم مدرسه ابتدایی شروع می شود. به گفته نماینده مدرسه ایرانی سلام صدر ، آماده سازی برای این مسابقات 300 ساعت طول می کشد. در تیم ایران طبق معمول پسران شرکت  داشتند اما برخلاف سال های پیش امسال دختران نیز حضور یافتند و با کسب امتیازاتی ، تیم ملی خود را بالا بردند.

در این مسابقات رباتیک های نوجوان ایرانی توانستند به فینال برسند و یا عبور از تیم های روسیه و سنگاپور  مدال های نقره و برنز RoboCup Asia-Pacific 2019  را بدست آورند.

تیم سلام صدر از ایران توانست چهار مقام را در این مسابقات کسب کند: رتبه دوم و سوم در لیگ شبیه ساز امداد و رتبه سوم سوپرتیم در لیگ کواسپیس  (RoboCupJunior CoSpace Dance Challenge).

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала