آغاز رسمی عملیات ساخت نیروگاه بوشهر 2

© AP Photo / Mehdi Ghasemi, Fileآغاز رسمی عملیات ساخت نیورگاه بوشهر 2
آغاز رسمی عملیات ساخت نیورگاه بوشهر 2 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران و روسیه عملیات ساخت نیروگاه بوشهر 2 را به طور رسمی آغاز کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری مهر، یک رویداد مهم در تاریخ همکاری روسیه و ایران در روز یکشنبه اتفاق افتاد: ساخت واحد دوم نیروگاه بوشهر در خاک ایران با حضور متخصصان روس آغاز شد.

مراسم رسمی ساخت واحد دوم نیروگاه بوشهر با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، علی اکبر صالحی و معاون اول مدیر عامل شرکت دولتی روس اتم، الکساندر لشکین حضور داشتند.

در نوامبر 2014، فدراسیون روسیه و ایران قراردادی را برای ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر (پروژه بوشهر -2) به صورت کلید در دست امضا کردند. مراسم رونمایی از پروژه بوشهر -2 در تاریخ 10 سپتامبر 2016 برگزار شد. در واحد های 2. و 3 نیروگاه بوشهر، راکتورهای روسی با بالاترین نیازهای ایمنی را بکار گرفته خواهند شد. ظرفیت کل دو واحد جدید 2100 مگاوات است. هزینه پروژه بوشهر 2 طبق گفته طرف ایرانی حدود 10 میلیارد دلار خواهد بود و پیش بینی می شود اجرای آن 10 سال طول بکشد.

اجرای واحدهای نیروگاه اتمی بوشهر - اسپوتنیک ایران
اجرای برنامه ساخت واحدهای نیروگاه اتمی بوشهر

نیروگاه اتمی بوشهر یک مجموعه منحصر به فرد است که هیچ مشابهی در جهان ندارد. ساخت اولیه این نیروگاه  در سال 1974 توسطشرکت زیمنس آلمان آغاز شد. در سال 1980، دولت آلمان به تحریم های ایالات متحده علیه ایران که پس از انقلاب اسلامی 1979 شروع شد، پیوست و ساخت نیروگاه متوقف شد.

در آن زمان روسیه تنها کشوری بود که موافقت کرد به ایران کمک کند تا نیروگاه هسته ای بوشهر را تکمیل کند. در اوت 1992، دولت های دو کشور توافق نامه ای برای ساخت این نیروگاه هسته ای امضا کردند و در ژانویه 1995 قراردادی برای تکمیل ساخت اولین واحد این نیروگاه امضا شد. در شرایط سخت آب و هوایی، متخصصان روسی موفق شدند تجهیزات داخلی را در قسمت ساخت و ساز، مطابق با پروژه آلمان ساخته و جایگزین کنند و علاوه بر این، حدود 12 هزار تن تجهیزات آلمانی را نیز به کار گیرند.

واحد اول نیروگاه بوشهر با راکتور VVER-1000 روسی در سپتامبر 2011 به شبکه برق ایران وصل شد. در آوریل 2016، سرانجام این بلوک برای بهره برداری به ایران تحویل داده شد، این پایان رسمی پروژه ساخت آن بود. در همین زمان، شرکت دولتی روس اتم، به عنوان بخشی از تعهدات خود، همچنان به سرویس دهی به واحد و تأمین سوخت هسته ای آن ادامه می دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала