ایران ظرفیت غنی‌سازی 5، 20 یا 60 درصد را دارد

© Tasnim News Agencyبهروز کمالوندی
بهروز کمالوندی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کمالوندی: ایران در روند بازرسی ها محدودیتی ایجاد نکرده است .

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی  ایران روز 9 نوامبر اعلام داشت که از بازرسان آژانس هنگام خوراک دهی و جمع آوری محصول در فردو دعوت شد و قرار است فردا بازرسان به فردو بیایند تا نمونه گرفته شده را ببینند و راستی آزمایی کنند.

بهروز کمالوندی اظهار کرد:« تا به حال سه گام برداشته شده بود که بنا به دستور رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به  1044 سانتریفیوژ در این سایت گاز UF6 تزریق شود و امروز این ماشین ها فعال هستند و محصول آنها نمونه گیری شده است. از 15 آبان گام چهارم اعلام شد و به سازمان دستور داده شد در این رابطه و همان طور که انتظار می رفت کاری که چند روز طول می کشد در کمتر از یک روز انجام شد.

 قرار بود تا 15 سال در فردو مواد هسته‌ای نباشد اما این کار با انتقال یک سیلندر از نطنز به فردو انجام شد که حدود 2 تن گاز منتقل شد. ما در این سال‌های اخیر کار غنی‌سازی روی پسماندهای باقی مانده از جریان غنی سازی را بهینه کردیم و به جز غنی‌سازی مستقیم با مواد اولیه از پسماندها هم اورانیوم غنی شده گرفتیم. الان 25 تن از آنها را داریم که 2 تن آن به فردو منتقل شد.

مرکز ملی خلاء، مرکز کنترل و استانداردسازی مواد و مرکز تولید ایزوتوپ پایدار از مسیرهای غیر سانتریفیوژی را به علاوه عملیات غنی‌سازی اکنون در سایت فردو داریم. فردو در بخش غنی‌سازی دو بال دارد که یک بال آن فعال است و در بال دیگر سانتریفیوژها جمع آوری شده است اما باید بگویم اگر قرار باشد در بال دیگر سانتریفیوژ بیاید دیگر از نسل اول نیست و حتما از ماشین های پیشرفته خواهد بود.

راه اندازى مدار ثانویه راکتور اراک و توليد آخرين نسل سانتريفوژ در ايران - اسپوتنیک ایران
راه اندازى مدار ثانویه راکتور اراک و توليد آخرين نسل سانتريفوژ در ايران

فردو طی روز های آینده به حداکثر ظرفیت خود خواهد رسید. با آمدن فردو به 9500 سو می رسیم که نسبت به ظرفیت قبل از برجام دیگر فاصله‌ای باقی نمی‌ماند. از الان زمان به نفع ماست. ایران همواره به تعهدات خود پایبند بوده است و بنا نداشت تعهداتش را انجام ندهد اما با توجه به اینکه توازن اجرای تعهدات به هم خورده بود ناچار به انجام این اقدامات شدیم.

امیدواریم به گام های دیگر نیاز نباشد و طرف‌های مقابل تعهدات و اقدامات‌شان که متعهد شده‌اند را انجام دهند. آن چه مربوط به سازمان انرژی اتمی است چه در زمان مذاکرات و چه اجرای برجام و چه هم اکنون، کارها در زمان مناسب خود انجام شده است.

درباره ممانعت سازمان از ورود یک بازرس آژانس و لغو اعتبارنامه این فرد باید گفت که این مسائل به آژانس اطلاع داده شد و این به خاطر آن بود که این فرد یا آغشته به مواد است یا موادی همراهش است و گزارشی به انس دادیم و در آژانس هم مطرح شد و به نظر ما اعضا متوجه شدند. چون گزارش ما منطقی و مستدل بود و اسناد و فیلم هایی داریم که اثبات می‌کند استدلال ما را.

عده‌ای خواستند سوءاستفاده کننند که بگویند ایران پایبند به مصونیت بازرسان نیست، اما ما گزارشی کاملا حقوقی و مستدل ارائه کردیم. ما گفتیم بر اساس پادمان، مصونیت محدودیت دارد و برای استفاده‌های شخصی نیست و فقط به منظور انجام ماموریت است. نمی‌شود در این رابطه یک طرفه مساله را دید و مقررات تاکید دارد که نمی‌توان از مصونیت‌ها سوءاستفاده کرد.

 آژانس بین المللی انرژی اتمی - اسپوتنیک ایران
آغاز غنی سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای جدید در ایران

به دلیل تجربیات تلخ خرابکاری‌ها در صنعت هسته‌ای سیستم کنترلی قوی داریم که این نوع اتفاقات را کنترل می کند و بخشی از این نوع کنترل ها را به آژانس هم توضیح دادیم. با توجه به واکنش اروپایی ها به گام چهارم شایان ذکر است که اروپایی‌ها در جایگاهی نیستند که موضوع را به شورای امنیت ببرند آنها باید به تعهداتشان در برجام بازگردند.

 تصمیم برای اجرای گام‌های کاهش تعهدات در سطوح بالا مطرح و تصمیم گیری می شود. ما تا یک سال صبر کردیم اما تصمیمات بر اساس حقایق و مشورتی گرفته می‌شود و نتیجه حساب شده اتخاذ می شود.

برخی مثل اسرائیل و آمریکای امروز و کشورهای حاشیه خلیج فارس برجام را نمی خواهند. در ایران هم اصل بر برجام نیست که به هر دلیلی حفظ شود اگر منافع ما ایجاب کند که برجام نباشد از آن خارج خواهیم شد و اینها بر اساس محاسباتی انجام می شود البته برخی می گویند این گام ها و اقدامات کم است و برخی می گویند زیاد است اما تصمیم بر اساس یک برآیند در سطح کل کشور است.

الان در وضعیتی هستیم که بدون روس‌ها هم می‌توانیم در زمینه رادیو ایزوتوپ ها کار را ادامه دهیم اما با توجه به همکاری خوب ما با روس ها در سطوح مختلف می‌خواهیم این همکاری حفظ شود. به علاوه آنها تجربیات خوبی دارند و کشوری است که ایزوتوپ‌های پایدار دنیا را تامین می‌کند و حتما با سرعت و نتیجه خوب‌تری کنار روس‌ها پیش می‌رویم. در رابطه با پروژه مشترک رادیوایزوتوپ‌ها می‌توانم بگویم رفته رفته به مرحله تولید خواهیم رسید.

غنی سازی 5درصد به سازمان دستور داده شده است و این ظرفیت در سازمان است که غنی سازی  5، 20 یا 60 درصد را انجام دهیم اما اینکه با این میزان اورانیوم چقدر بمب می توان تولید کرد این ها حرف ها و تصورات و توهمات رژیم اسرائیل و آمریکاست».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала