خطرات هشدار اشتباه حمله هسته‌ای

© Fotolia / Romolo Tavaniانفجار هسته ای
انفجار هسته ای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا و روسیه دارای صدها کلاهک هسته‌ای هستند.

به گزارش اسپوتنیک، دریل کیمبال مدیر اجرایی انجمن کنترل بر تسلیحات آمریکا اعلام نمود که احتمال هشدار اشتباه در باره حمله موشکی تا کنون وجود دارد و این امر فاجعه جهانی را دربرخواهد داشت. از اینرو رهبران آمریکا و روسیه باید فورا دست بکار شوند.

درست 40 سال پیش یک هشداردهی اشتباه سیستم NORAD در آمریکای شمالی رخ داد که کم مانده بود به ضربه موشکی به اتحاد شوروی بیانجامد. این واقعه در 9 نوامبر سال 1979 به وقوع پیوست که یکی از خطرناک ترین موارد مرتبط با سلاح هسته‌ای در زمان جنگ سرد بود.

بازگشت آمریکا به استراتژی زمان جنگ سرد - اسپوتنیک ایران
بازگشت آمریکا به استراتژی زمان جنگ سرد

با وجود آنکه آن دوران، باعث افزایش سلاح های هسته‌ای نزد آمریکا و روسیه شد و در دهه گذشته به پایان رسید، اما تسلیحات هسته‌ای و استراتژی هسته‌ای که می توانند به پرتاب صدها کلاهک هسته‌ای به دلیل اشتباه در کار سیستم هشداردهی منجر شوند،هنوز به قوت خود باقی است.

کیمبال در ادامه گفت:«هر یک از کشورهای آمریکا و روسیه دارای صدها کلاهک هسته‌ای هستند که طی چند دقیقه پس از صدور فرمان یکی از روسای جمهور می توانند پرتاب شوند. هر یک از کشورها از امکان کاربرد سلاح هسته‌ای  قبل از تأیید انفجار سلاح در خاک آن کشور برخوردار است.

در چنین وضعیتی در جهان امروزی، خطر مسابقه بزرگ مقیاس هسته‌ای افزایش می یابد.  ما شانس آوردیم که هشدار اشتباه در زمان جنگ سرد به آغاز جنگ هسته‌ای گذار نکرد. در آینده شاید بشریت از چنین شانسی بی بهره بماند. از اینرو رهبران کشورهای ما باید همین حالا دست بکار بشوند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала