حمایت مسکو و پکن مانع از خروج ایران از برجام شد

© Sputnikحمایت مسکو و پکن مانع از خروج ایران از برجام شد
حمایت مسکو و پکن مانع از خروج ایران از برجام شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عراقچی: تهران مدتها قبل از برجام خارج می‌شد اگر از حمایت مسکو و پکن برخوردار نبود.

به گزارش اسپوتنیک، عباس عراقچی معاون وزیرامورخارجه ایران اعلام نمود که تهران مدتها قبل از برجام خارج می‌شد اگر از حمایت مسکو و پکن برخوردار نبود.

وی در کنفرانس مسکو در باره عدم گسترش در این خصوص گفت:«من برای روسیه و چین ارزش والایی قائل هستم، زیرا آنها شرکای خوبی هستند. ما از روابط دوجانبه خوبی برخورداریم و مناسبات اقتصادی و تجاری ما خوب است. می‌توانم بگویم که اگر حمایت روسیه و چین نبود، ما ماهها قبل از برجام خارج می‌شدیم».

برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، 14 ژوئیه 2015  در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 (شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، ایالات متحده آمریکا و آلمان) منعقد شد.

روسیه و چین - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
همکاری مسكو و پکن قدرتمندتر از هژمونی ایالات متحده

بر اساس این توافق، ایران ذخایر اورانیم غنی شده متوسط خودش را پاکسازی خواهد کرد و ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای کم را تا 98 درصد قطع می‌کند، تعداد سانتریفیوژها را حدود دوسوم و حداقل به مدت 15 سال کاهش می‌دهد. 15 سال بعد، ایران موافقت کرده‌است که اورانیوم را بیش از 3٫67درصد غنی‌سازی نکند یا تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم جدید یا رآکتور آب‌سنگین جدیدی را نسازد. فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم به مدت 10 سال به یک تک ساختمان که از سانتریفیوژهای نسل اول استفاده می‌کند محدود خواهد بود. دیگر تأسیسات نیز طبق پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اجتناب از خطرهای تکثیر سلاح‌های اتمی تبدیل خواهند شد. برای نظارت و تأیید اجرای توافق‌نامه توسط ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) به تمام تأسیسات اتمی ایران دسترسی منظم خواهد داشت. در نتیجه این توافقنامه که تاییدیه پایدار متعهدین آن را به همراه دارد، ایران از تحریم‌های علیه ایران شورای امنیت ملل متحد، اتحادیه اروپا و ایالات متحده (تحریم‌های ثانویه) بیرون خواهد آمد.

در تاریخ 8 مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала