روسیه خطر نابودی کامل توافق هسته ای ایران را می بیند

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyروسیه خطر نابودی کامل توافق هسته ای ایران را می بیند
روسیه خطر نابودی کامل توافق هسته ای ایران را می بیند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت، مسکو خطر نابودی کامل توافق هسته ای ایران را می بیند و از طرفین می خواهد به تعادل برسند.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، به خبرنگاران در كنفرانس منع گسترش سلاح های هسته ای گفت: "ما چنین خطر را می بینیم، این توافق واقعاً می تواند از بین برود. وی افزود: بنابراین، ما خواستار محدودیت و تعادل هستیم.

اصلا ایران گام چهارم را برداشت تا اروپایی ها واکنش نشان دهند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اصلا ایران گام چهارم را برداشت تا اروپایی ها واکنش نشان دهند

در تاریخ 6 نوامبر، ایران برای چهارمین بار از تحقق تعهدات خود در قبال توافق هسته ای امتناع ورزید و استفاده از سانتریفیوژها را برای غنی سازی اورانیوم در تأسیسات فوردو آغاز کرد، در حالی که توافق هسته ای حاکی از آن است که این مجتمع، در نطنز تنها اهداف این چنینی دارد. برای نخستین بار، تهران در سالگرد خروج ایالات متحده از توافقنامه برنامه هسته ای ایران تعدادی از محدودیت های هسته ای را کنار گذاشت، واشنگتن این توافق را در 8 مه 2018 ترک کرد، تهران دقیقاً یک سال بعد جواب داد که مقامات ایران "صبر استراتژیک" آن را چه نامیدند.

امتناع از اجرای تعدادی از نكات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای برنامه هسته ای ایران در مرحله اول مربوط به ذخیره اورانیوم غنی شده و آب سنگین بود. بنابراین، ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی شده 300 کیلوگرم کمی فراتر رفت.

پس از آن، مقامات تهران در 7 ژوئیه مرحله دوم کاهش تعهدات توافق هسته ای را اعلام کردند و گفتند که ایران اورانیوم را در سطح مورد نیاز کشور غنی می کند. ایران قبلاً سطح غنی سازی اورانیوم را به 4.5٪ افزایش داده است (توافق هسته ای حد 6.67٪ را تعیین کرده است).

در اوایل ماه سپتامبر، ایران برای سومین بار از تحقق تعهدات خود در قبال توافق هسته ای خودداری کرد. سپس تهران اظهار داشت كه كار خود را با تعدادی سانتریفیوژ آغاز كرده است، بدون آنكه خود را در زمینه تحقیقات هسته ای و توسعه به مقررات برجام محدود كند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала