آیا مبارزه با دلار ثمربخش نبوده است؟

© Fotolia / Pakhnyushchyyآیا مبارزه روسیه و چین با دلار ثمربخش نبوده است؟
آیا مبارزه روسیه و چین با دلار ثمربخش نبوده است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه واشنگتن پست می نویسد مبارزه روسیه و چین با دلار از طریق رو آوردن به واحد های پول ملی در معاملات خود هیچ نتیجه ای ببار نیاورده است.

به گزارش اسپوتنیک، نشریه آمریکایی تأکید می کند که دلار نه فقط  حاکمیت جهانی خود را از دست نداده بلکه حتی مواضعش را تقویت کرده است.

آمار بانک جهانی حاکی از آن است که از سال 2016 میزان عملیات دلاری بین کشورها حدود 88% افزایش پیدا کرده و سهم ذخایر خارجی به دلار طی ده سال اخیر عملاً تغییر نکرده است.

روزنامه واشنگتن پست توضیح می دهد که روند گذار به روبل و یوآن همراه با ریسک ها و عوارضی بوده است. مثلاً سیاست مسکو در راستای کاهش میزان دلار در ذخایر طلا و ارزی خود در همان سال اول اجرا برای بودجه روسیه 7.7 میلیارد دلار ضرر ببار آورده است.

چندی پیش روسیه و چین یک توافقنامه بین دولتی درباره گذار به استفاده از واحد های پول ملی در محاسبات خود امضا کردند.

آنتون سیلوانوف، معاون اول نخست وزیر و وزیر دارایی روسیه و یی گانگ، رئیس بانک مرکزی چین در روز 5 ژوئن سند مربوطه را امضا کرده اند.

گفته می شود اکنون مکانیزم جدید محاسبات روسیه و چین بر اساس سیستم های مشابه سوئیفت (سیستم جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی) در دو کشور در حال شکل گیری است.

به گفته به آناتولی آرساکوف، رئیس کمیته بازارمالی در دوما در آینده نزدیک سهم روبل روسیه در محاسبات بانکی با چین که اکنون فقط ده درصد است به 50 درصد خواهد رسید.

از جمله در تعدادی از قراردادهای روسیه و چین که در گذشته به دلار بودند، از روبل و یوآن، واحد های پول ملی دو کشور استفاده خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала