بازداشت بازرس آژانس بین المللی اتمی در ایران

© Photo / Sarajevo-x/Public domainرسانه: قدرت‌های غربی در جلسه شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر نخواهند کرد
رسانه: قدرت‌های غربی در جلسه شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر نخواهند کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات ایران بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای مدت کوتاهی بازداشت کرده ،اسناد لازم برای سفرها را از او گرفته و این اسناد را مدتی ضبط کردند.

به گزارش اسپوتنیک ، این مطلب را خبرگزاری رویترز با استناد به دیپلمات های مطلع اعلام کرده است.

منابع رویترز گفتند این حادثه هفته گذشته  در شهر نطنز رخ داده است که یکی از تاسیسات هسته ای ایران در آنجا قرار دارد.

به نوشته رویترز، بازداشت بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست فردای شورای حکام آژانس مورد بحث قرار خواهد گرفت. فعلاً نه خود آژانس و نه نماینده ایران در آژانس این خبر را مورد تفسیر قرار نداده اند.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال ان تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

جمهوری اسلامی ایران هشتم ماه مه امسال در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.

تهران در نخستین گام، محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را کنار گذاشت و ۱۶ تیرماه نیز ضمن انتقاد از «وقاحت سیاسی اروپا» گام دوم را برداشت. 

دیرتر بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در سخنرانی خود درباره اعلام گام سوم کاهش تعهد ایران به برجام از راه‌اندازی زنجیره‌ای از ۱۶۴ دستگاه نسل دوم خبر داد.

بالاخره اینکه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران امروز در توییتر اعلام کرد چهارمین گام تهران  برای کاهش تعهدات برجامی‌اش با  گازدهی به 1044 سانتریفیوژ در سایت فردو روز چهارشنبه  آغاز می‌شود و این سایت  به خاطر سیاست‌های آمریکا و متحدانش به زودی به طور کامل فعالیت می‌کند.

لازم به ذکر است که پیش از این مخزن 2800 کیلویی حاوی حدود 2 هزار کیلوگرم گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6 تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انتقال از نطنز به فردو، در سالن خوراک دهی مجتمع شهید علیمحمدی فردو قرار گرفته بود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала