دود وسایل نقلیه دلیل دیگری برای سکته مغزی

© Fotolia / Astroidخیابان، خودرو
خیابان، خودرو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قرار گرفتن در معرض دود وسائل نقلیه احتمال بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وبگاه «مدیکال نیوز» محققان سوئدی به این نتیجه رسیدند که دود حاصل از اگزوز خودرو خطری جدی بروز سکته مغزی را دربردارد.

محققان انستیتو کارولینسکا در سوئد با تمرکز بر مایع مغزی نخاعی، حس بویایی و بیماری‌های عصبی، تاثیر آلودگی را بر اعصاب بررسی کردند. نتایج نشان می‌دهد استنشاق کربن سیاه حاصل از اگزوز خودرو خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

سکته مغزی جوانتر می شود - اسپوتنیک ایران
سکته مغزی جوانتر می شود

افرادی که در نزدیکی اتوبان ها و بزرگراه زندگی می‌کنند،‌ با خطر سکته مغزی روبرو هستند. این خطر حتی در مناطقی با آلودگی کم نیز یک تهدید جدی محسوب می‌شود.

کربن سیاه یا دوده سیاه حاصل از احتراق سوخت‌های فسیلی است و بر اساس گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، عامل اصلی آلودگی هوا محسوب می‌شود. وسایل نقلیه و موتورهای دیزلی و بنزینی و نیروگاه‌های ذغال‌سنگ و سایر سوخت‌های فسیلی، منبع اصلی تولید کربن سیاه به همراه سایر ذرات معلق هستند.

سکته مغزی به دلیل وقفه‌ای کوچک در جریان خون مغز یا انسداد رگ‌ها بوجود می‌آید. در این حالت جریان اکسیژن و مواد غذایی به مغز محدود می‌شود و بخشی از بافت مغز آسیب می‌بیند.

اکنون سکته مغزی مهمترین عامل ناتوانی در سراسر جهان و دومین علت مرگ و میر است. نکته حائز اهمیت این است که این عارضه به طور کامل قابل پیشگیری است. در سال جاری 80 میلیون نفر در سراسر جهان از سکته مغزی جان سالم به در بردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала