درخواست ایران از آژانس هسته ای

© AP Photo / Ronald Zakدرخواست ایران از آژانس هسته ای
درخواست ایران از آژانس هسته ای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران، آژانس بین المللی انرژی هسته ای را از تصمیم خود برای از سرگیری فعالیت در تاسیسات فردو آگاه کرد.

به گزارش اسپوتنیک، تهران از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته است كه بازرسان را به تاسیسات غنی سازی اورانیوم فردو ارسال كند.

نشریه بلومبرگ روز سه شنبه با استناد به نامه مقام ایرانی ارسال شده توسط آژانس انرژی هسته ای نوشت: ایران، غنی سازی اورانیوم در تاسیسات فردو را از سر می گیرد و از بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای می خواهد وارد آنجا شوند.

بلومبرگ خاطرنشان می کند این تخلف جدی ترین انحراف از شرایط برجام است که توسط ایران و شش کشور دیگر در سال 2015 منعقد شده است.

از زمان خروج ایالات متحده از برجام در سال 2018، ایران به طور پیوسته تعهدات خود تحت برجام را کاهش داده است.

ایران قول داده است که کار تاسیسات فردو از چهارشنبه با سانتریفیوژهای گازی غنی سازی اورانیوم آغاز می شود.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز سه‌شنبه با ارسال نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز گازدهی به سانتریفیوژها در تأسیسات هسته‌ای فردو را رسماً به این نهاد بین‌المللی اطلاع داد و طی نامه‌ای رسمی گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رساند. او در  توییتر نوشت: "پس از اعلام و دستور رئیس‌جمهور حسن روحانی به سازمان انرژی اتمی ایران برای آغاز گازدهی [به سانتریفیوژها] در فردو، نامه‌ای رسمی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال و طی آن به آژانس اعلام شد که تزریق گاز UF6 به سانتریفیوژها در فردو از فردا آغاز خواهد شد."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала