اردوغان، آمریکا را تهدید به خرید جنگنده های سوخو-35 کرد

© Mustafa Kamaci/Presidential Press Office/Handout via REUTERSاردوغان، آمریکا را تهدید به خرید جنگنده های سوخو-35 کرد
اردوغان، آمریکا را تهدید به خرید جنگنده های سوخو-35 کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور ترکیه، آمریکا را تهدید کرد که اگر جنگنده‌های اف-35 را به آنکارا تحویل ندهد، این کشور از روسیه جنگنده‌های مورد نیاز خود را تامین می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه استار، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بعد از برگزاری نشستی با اعضای حزب حاکم "عدالت و توسعه" در روز سه‌شنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار داشت، ترکیه برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی "اس-400" از کسی اجازه نگرفت، بنابراین برای خرید جنگنده‌های روسی نیز از کسی اجازه نمی‌گیرد.

کارشناس ترک اهمیت توافق مسکو-آنکارا در مورد اس-400 را بیان کرد - اسپوتنیک ایران
کارشناس ترک اهمیت توافق مسکو-آنکارا در مورد اس-400 را بیان کرد

بر اساس این گزارش، آمریکا در ماه ژوئن (خرداد) پس از دریافت نخستین بخش از سامانه دفاع موشکی اس-400 ساخت روسیه از سوی ترکیه، با مطرح کردن نگرانی‌های امنیتی آنکارا را تهدید به لغو قرارداد ارسال این جنگنده‌‌های پیشرفته کرد. این در حالی است که ترکیه قصد داشت 100 فروند جنگنده نسل پنجم اف-35 از آمریکا بخرد.

کاخ سفید در آن برهه در بیانیه‌ای اعلام کرد: "ترکیه برای 65 سال، یک شریک قدیمی و مورد اعتماد و همپیمان ناتو بوده است اما پذیرش اس-400، تعهدات تمامی همپیمانان ناتو در قبال یکدیگر در خصوص دوری کردن از سامانه‌های روسی را تضعیف می‌کند و تأثیرات زیان‌آوری بر قابلیت همکاری ترکیه با ناتودارد."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала