نشنال اینترست: ایران، لطفا از توسعه جنگنده‌های استیلت دست بکش

© Photo / Public domainجنگنده
جنگنده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به نوشته نشریه آمریکایی توسعه جنگنده‌های استیلت از صفر یک بار سنگین بر دوش اقتصاد ایران خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «نشنال اینترست»، توسعه فایترهای استیلت از صفر یک بار سنگین بر دوش اقتصاد ایران خواهد بود. در منطقه خاور نزدیک همسایگان ایران در این عرصه فراتر رفته‌اند.

صنعت هوایی ایران با وجود تحریم های سنگین 40 ساله دستاوردهای خود را به رخ می‌کشد. ایران توانسته جنگنده‌های آمریکایی F-4 Phantom  و  F-14 Tomcat fighters را در حالت عملیاتی نگه دارد. صنعت هوایی ایران این جنگنده ها را سالهاست که بخوبی حفظ کرده است و در جنگ با عراق نیز  از آنها استفاده کرده است. این درحالی است که اجزاء یدکی آن‌ها را از ایالات متحده دریافت نکرده است.

برتری های جنگنده روسی سوخو ـ 35 نسبت به جنگنده آمریکایی F-15EX - اسپوتنیک ایران
ارزیابی توانمندی های یکی از بهترین هواپیماهای جنگنده روسی

ایران توانسته به بازسازی جنگنده های «اف-5» آمریکایی بپردازد و جنگنده های «صاعقه» را بسازد.

 صاعقه هواپیمای جت جنگنده ساخت ایران است. در این هواپیما از بدنه هواپیمای اف-5 استفاده شده‌است. تفاوت ظاهری این هواپیما با اف-5 وجود دو سکان عمودی V شکل است که برای ایجاد توانایی لازم برای مانورپذیری بهتر جنگنده صورت گرفته‌است. هواپیمای جنگنده صاعقه، احتمالا 10 تا 15 درصد بزرگ‌تر از هواپیماهای اف-5 است. هواپیما دو سکان عمودی V شکل (برای کاهش سطح مقطع راداری و افزایش مانور) داشته و از همان موتورها و الکترونیک پروازی هواپیمای F-5 بهره می‌برد.

این هواپیما جدیدترین بهینه‌سازی جنگنده اف-5 است. اف-5 یک جنگنده آمریکایی ساخت شرکت نورتروپ است که در سال 1958 اولین پرواز آزمایشی خود را انجام داد.

با وجود این، ساخت جنگنده های استیلیت خرج زیادی برای دولت ایران فراهم خواهد کرد. تأمین مخارج و دانش فنی بار سنگینی بر دوش اقتصاد ایران خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала