جهانگیری: تحریم های آمریکا علیه ایران، به گسترش تروریسم دامن می زند

© AP Photo / Ebrahim Norooziجهانگیری: تحریم های آمریکا علیه ایران، به گسترش تروریسم دامن می زند
جهانگیری: تحریم های آمریکا علیه ایران، به گسترش تروریسم دامن می زند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری ایران گفت که تحریم های ایالات متحده علیه ایران در آینده به توسعه تروریسم بین المللی دامن خواهد زد، این مغایر با اصول سازمان ملل متحد است، یك رویكرد مسئولانه لازم است.

به گزارش اسپوتنیک، معاون اول رئیس جمهور ایران، اسحاق جهانگیری، در جریان هجدهمین گردهمایی سران سازمان همکاری شانگهای در تاشکند اظهار داشت: " ایالات متحده در تلاش است تا موضوع تحریم های اقتصادی علیه ایران را تقویت کند و همچنین از سایر کشورهای جهان می خواهد با پیوستن به چنین تحریم هایی با ایران مقابله کنند. چنین تحریم هایی علیه ایران، در آینده تنها به  گسترش تروریسم بین المللی منجر می شود و این کاملاً مغایر منشور سازمان ملل است. من فکر می کنم اینجاست که باید با مسئولیت پذیری رفتار کنیم."

در ژوئیه سال 2015 ، شش کشور بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران از دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک خبر داده بودند. این توافق نامه برای رفع تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران ایجاد شده بود. البته این توافق نامه در قالب اصلی خود حتی سه سال دوام نیاورد. در ماه مه 2018، ایالات متحده با اعلام خروج یک جانبه از آن، بازگشت تحریم های سختگیرانه علیه جمهوری اسلامی را اعلام کرد.

ایران، شریک مطمئنی برای سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران
ایران، شریک مطمئنی برای سازمان همکاری شانگهای

جهانگیری تاکید کرد: "  ایران دقیقاً از منظر حفظ صلح، مقابله با تروریسم و جنایات بین المللی، به مسائل مربوط به همکاری های منطقه ای اهمیت زیادی می دهد." به گفته وی، سازمان های منطقه ای نقش مهمی در توسعه بیشتر رویکرد چند جانبه برای حل مسائل مشکل ساز دارند.

وی افرود: " امیدوارم که ما بتوانیم تلاش های خود را برای غلبه بر افراط گرایی متمرکز کنیم. متأسفانه، هنوز ما شاهد استانداردهای دوگانه هستیم، وقتی در یک کشور یک سازمان به عنوان سارمان تروریستی تعریف می شود، و در کشور دیگر خیر. من فکر می کنم لازم است مذاکرات نزدیک تر با سایر کشورهای جهان انجام شود تا بتوانیم تاییدیه شورای امنیت سازمان ملل را بگیریم و همچنین طبق قطعنامه 1223 اقدام کنیم."

سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان تأسیس شد. در سال 2017، روسای کشورهای عضو تصمیم گرفتند که هند و پاکستان را در این سازمان بپذیرند. همچنین در حال حاضر، کشورهای ناظر در این سازمان عبارتند از افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان و کشورهای آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا شریک سازمان به حساب می آیند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала