آیت الله سیستانی: عراق باید از هرج و مرج دوری کند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / cropped photoآیت الله سیستانی: عراق باید از هرج و مرج دوری کند
آیت الله سیستانی: عراق باید از هرج و مرج دوری کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیت الله سیستانی با صدور بیانیه ای توسط نماینده ایشان در خطبه های نماز جمعه کربلا، بار دیگر بر تحقق حقوق معترضان عراقی تاکید کرد و همچنین هشدار داد که نباید کشور به سمت آشوب و ویرانی کشیده شود.

به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه آیت الله سیستانی آمده است: با توجه به ادامه پیدا کردن تظاهرات عراق در این هفته، شاهد درگیری های خشنوت بار بین معترضان و نیروهای امنیتی بودیم، که این امر منجر به ریخته شدن خون بی گناهان و زخمی شدگان از هر دو طرف شده است. همچنین شاهد آتش زدن اماکن دولتی و غیر دولتی بودیم. این خون های ریخته شده برای ما ارزشمند است و نباید کشوربه سمت آشوب و ویرانی کشیده شود.

خون‌های پاکی که طی هفته‌های گذشته بر زمین ریخت، برای همه ما ارزشمند بود و لازم است تا برای جلوگیری از ریخته شدن خون‌های بیشتر تلاش شود و هرگز اجازه نداد کشور به سمت درگیری داخلی و هرج و مرج و ویرانی کشانده شود و این امر تنها زمانی ممکن است که همه برای حل بحران کنونی با دل‌های پاک، با دوستی ورزیدن به عراق و اشتیاق و پایبندی به آینده کشور همکاری کنند.

آنچه که باید درباره اعتراضات درعراق بدانید - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آنچه که باید درباره اعتراضات در عراق بدانید

آیت الله سیستانی بار دیگر بر موضع شناخته شده خود در محکومیت تعدی به تظاهرات مسالمت جو و تمام انواع خشونت غیر قابل توجیه و ضرورت بازخواست کسانی که دست به چنین اقداماتی زدند، تاکید کرده و همچنین بر ضرورت اینکه طرف‌ های ذیربط، نیروهای نظامی با هر عنوانی را وارد موضوع تعامل با اعتصابات و تظاهرات مسالمت آمیز از ترس کشانده نشدن به سمت خشونت بیشتر نکنند، تصریح می‌کند.

احترام به نظر عراقی‌ ها در مشخص کردن نظام سیاسی و اداری کشورشان از طریق برگزاری همه پرسی درباره قانون اساسی و انتخابات دوره‌ای مجلس نمایندگان اصلی است که مرجعیت دینی به آن پایبند بوده و از زمانی که نظام سابق تغییر کرد بر این مسئله تاکید کرده و امروز هم تاکید می‌کند که اصلاحات ضرورت حتمی است، همانطور که قبلا هم بارها در این زمینه صحبت شد، اما هر گونه اصلاحات ضروری که باید در این زمینه انجام شود، به انتخاب ملت عراق با تمام طیف‌ها و قشرهای آن در سرتاسر کشور بستگی ندارد و هیچ شخص یا گروه یا طرفی حق ندارد با دنباله‌ روی از دستورات و طرف‌های منطقه‌ای بین المللی اراده عراقی‌ها را در این زمینه مصادره کرده و نظرش را بر آنها تحمیل کند.

مرجع عالیقدر عراق خاطر نشان کرد: ما از همه طرف‌ها دعوت می‌کنیم که به حال و آینده عراق فکر کنند و احساسات گذرا یا منافع خاص مانع اتخاذ تصمیم درست از سوی آنها در آنچه خیر و صلاح و شکوفایی کشور در آن است، نشود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала