سکته مغزی جوانتر می شود

© Depositphotos.com / Sudok1سکته مغزی جوانتر می شود
سکته مغزی جوانتر می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هر سال صد هزار مورد سکته مغزی در جهان به ثبت می‌رسد.

به گزارش اسپوتنیک در آستانه روز جهانی مبارزه با سکته مغزی (29 ماه اکتبر)، پزشکان به جستجوی راهی برای کاهش ریسک بروز این بیماری ادامه می‌دهند. طی 20 سال اخیر بیماری سکته مغزی «جوانتر » شده است و به علت افزایش استرس و آهنگ شدید زندگی، جوانان هرچه بیشتر دچار سکته مغزی می‌شوند.

مطابق با داده های سیستم ملی تندرستی (NHS) بریتانیا، هر 5 دقیقه یک مورد سکته مغزی در آن کشور به ثبت می رسد. افراد در هر سنی و جنسی و وضعیت اجتماعی می توانند دچار سکته مغزی بشوند. اگر اواخر قرن گذشته مردان بالای 45 سال و زنان بالای 55 سال بیشتر با این خطر روبرو بودند، هم اکنون  جوانان 30 ساله و حتی 25 ساله با این معضل روبرو می شوند.

ساختار 11 بُعدی مغز انسان - اسپوتنیک ایران
ساختار 11 بُعدی مغز انسان

پزشکان معتقدند که گروهی از جوانان و افراد میانسال که وقت زیادی صرف کار می کنند بیشتر با این خطر روبرو هستند. فشار دائمی، برنامه کاری نامنظم، مأموریت های کاری و پروازهای مداوم و جو نامناسب روحی به پخش آدرنالین و افزایش فشار خون منجر می شود.

به گفته کلر شاتلورف سخنگوی انجمن انگلیسی مبارزه با سکته مغزی، برای جلوگیری از بروز این بیماری باید به سطح فشار خون توجه کرد. علل گوناگونی می‌تواند موجب سکته مغزی بشود. عوامل ارثی، کلسترول بد، اضافه وزن و دیابت.

برای جلوگیری از بروز سکته مغزی، باید ازمصرف غذاهای چرب و زیاده از حد شور پرهیز کرد. افزایش مصرف سبزیجات و حفظ تعادل در  تغذیه عامل مهمی است. مقدار مصرف نمک روزانه باید  کمتر از 6 گرم باشد.

ورزش روزانه تا 27 درصد ریسک سکته مغزی را کاهش می دهد. 30 دقیقه در روز کافی خواهد بود که می‌توان آن را طی روز انجام داد. علاوه بر سیگار و مشروبات الکلی، جایگزینی هورمون درمانی که زنان بالای 50 سال مصرف می‌کنند می تواند علت سکته مغزی در بین زنان باشد. در بین هزار زن مصرف کننده این دارو، 6 زن ممکن است مبتلا به سکته مغزی شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала