ترامپ سند خارج شدن از آسمان باز را امضا کرد

© REUTERS / Yuri Gripasترامپ سند خارج شدن از آسمان باز را امضا کرد
ترامپ سند خارج شدن از آسمان باز را امضا کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا سندی را در مورد قصد این کشور برای خروج از پیمان آسمان باز امضا كرد.

به گزارش اسپوتنیک، وال استریت ژورنال به نقل از دو منبع در دولت آمریکا نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا سندی را در مورد قصد این کشور برای خروج از پیمان آسمان باز امضا كرد. کاخ سفید از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است.

این نشریه می نویسد که هنوز تصمیم نهایی در این مورد اتخاذ نشده است. مخالفان پیمان آسمان باز در دولت آمریکا معتقدند که این پیمان موجب می شود تا روسیه اطلاعات شناسایی را از ایالات متحده جمع آوری کند. این نشریه همچنین با استناد به منابع، ادعا می کند که روسیه در 20 سپتامبر 2019 مانع از انجام پروازهای شناسایی ایالات متحده و کانادا تحت پیمان آسمان باز در بخش اروپایی روسیه شد.

توافقنامه‌ای آسمان باز توافقی بین 34 کشور جهان است که در مورد اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده می‌باشد. معاهده آسمان‌های باز یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

پیش‌بینی می‌شود تصمیم ترامپ برای خروج از این پیمان با محکومیت هر دو حزب عمده آمریکا همراه باشد. پیش از این دولت ترامپ از چندین پیمان، توافقنامه و معاهده بین‌المللی دیگر از جمله توافق هسته‌ای ایران و پیمان آب و هوایی پاریس خارج شده بود. گفتنی است معاهده جهانی آسمان باز در سال 1992 تصویب شد اما در سال 2002 به طور کامل به اجرا درآمد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала