کاهش تولید محصولات پتروشیمی در عربستان پس از حملات پهپادی

© AFP 2023 / Marwan Naamaniکاهش تولید محصولات پتروشیمی در عربستان پس از حملات پهپادی
کاهش تولید محصولات پتروشیمی در عربستان پس از حملات پهپادی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقام عربستانی، حمله پهپادی در ماه گذشته به تاسیسات شرکت آرامکو را باعث کاهش تولید محصولات پتروشیمی این کشور اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری های آمریکایی، یوسف البنیان، رئیس شرکت صنعتی سابیک عربستان اعلام کرد: حمله پهپادی ماه گذشته به شرکت نفتی آرامکو خسارت 400 هزار تا 500 هزار تنی را به تولیدات پتروشیمی این کشور وارد می‌‌سازد. 

به خبرنگاران گفت: خسارت مالی در سه ماهه چهارم سال خود را نشان خواهد داد. در شرایط تولید ارزیابی ما این است که حمله پهپادی به آرامکو 400 هزار تا 500 هزار تن محصولات پتروشیمی را کاهش دهد. 

اوایل امسال آرامکو موافقت کرده بود تا سابیک را به قیمت 69.1 میلیارد دلار خریداری کند. شرکت سابیک در حوزه پتروشیمی، مواد شیمیایی ، پلیمرهای صنعتی، کودهای شیمیایی و فلزات فعالیت می‌کند. بزرگترین شرکت دولتی در منطقه خاورمیانه است که دفتر مرکزی آن در ریاض قرار دارد.  براساس آمار سال 2017 کارمند دارد.

در تاریخ 14 سپتامبر 2019، تاسیسات نفتی شرکت آرامکو سعودی در شرق عربستان با چندین هواپیمای بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفتند. مسئولیت این حمله را حوثیان یمنی برعهده گرفتند. اما "ائتلاف عربی" در حال جنگ در یمن به رهبری عربستان سعودی، ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان می داند. وزیر امور خارجه آمریكا، مایك پمپئو نیز ایران را مقصر دانسته و در این راستا به عربستان سفر نمود. وزیر دفاع ایران و دیگر مقامات این موضوع را اکیدا رد کرده است. براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، این حادثه در عربستان سعودی در حال حاضر به جدی ترین وقفه در تأمین نفت در تاریخ منجر شده است، حتی خسارات حمله به آرامکو، بیش از خسارات ناشی از انقلاب اسلامی در ایران در سالهای 1978-1979 و تحریم نفت پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال های 1973-1974 خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала