آمریکا و خطر تکرار سرنوشت غم انگیز روم باستان

© Depositphotos.com / Chagpgآمریکا و خطر تکرار سرنوشت غم انگیز روم باستان
آمریکا و خطر تکرار سرنوشت غم انگیز روم باستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
الجزیره در مقاله‌ای با اشاره به اظهارات ترامپ مبنی بر میراث فرهنگی و سیاسی مشترک روم باستان و آمریکا، این کشور را در خطر تکرار سرنوشت این امپراتوری می‌بیند.

به گزارش اسپوتنیک، الجزیره می‌نویسد که اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر اینکه ایالات متحده و ایتالیا از زمان روم باستان میراث فرهنگی و سیاسی مشترکی دارند با واکنش‌های متفاوتی از سوی مردم مواجه بوده است. در تاریخ روم باستان و اوضاع سیاسی فعلی ایالات متحده آمریکا، می توانید نقاط مشترک جالب را پیدا کنید.

به گفته نویسنده این مقاله شکاف سیاسی و اجتماعی در دموکراسی‌های مدرن رواج یافته است، بنابراین به دلیل سرسختی و عدم تمایل به مصالحه سیاسی، این کشورها می‌توانند سرنوشت غمناک روم را تکرار کنند.

تازه ترین سوتی ترامپ - اسپوتنیک ایران
تازه ترین سوتی ترامپ

منتقدان ترامپ یادآوری می‌کنند که آمریکای مستقل در قرن 18 ایجاد شد در حالی که روم در قرن 5 سقوط کرد. با این وجود افرادی نیز در دفاع از رئیس کاخ سفید خاطرنشان کردند که تعدادی از پدران بنیانگذار ایالات متحده در ایجاد اصول سیستم سیاسی آمریکا از روم باستان الهام گرفته‌اند.

مورخ ادوارد جی. واتز در کتاب "جمهوری فانی: چگونه روم به استبداد فرو رفت" هیچ موازی سازی بین روم باستان و امپراتوری مدرن انجام نمی‌دهد، اما خوانندگان و مفسران اغلب اینکار را انجام می‌دهند. نویسنده این مقاله نیز از جانب خود می‌گوید "امپراتوری ابدی وجود ندارد. او دقیقاً به اندازه شهروندانش زندگی می‌کند."

واتز در کتاب خود برداشت خود از سقوط جمهوری روم، که به سقوط دموکراسی و ظهور یک امپراتوری اقتدارگرا منجر می‌شود را ارائه می دهد. به گفته نویسنده، روم در روزهای اوج خود تنها به لطف نهادهای قدرت، پارلمان و مذاکرات سیاسی مبتنی بر سازش، تنها نیروی دموکراتیک در جهان بود.

اما تا سال 130 قبل از میلاد رهبران روم به طور فزاینده‌ای شروع به توسل به تصمیمات استبدادی و از بین بردن مخالفان خود کردند. عدم تعادل در رقابت سیاسی منجر به افزایش خشونت‌ها شد. سیاست روم به بازی خطرناکی تبدیل شد که در آن برنده همه چیز را بدست می‌آورد و بازندگان بهای باخت را با زندگی خود پرداخت می‌کردند.

وقتی که ترامپ سوتی می دهد - اسپوتنیک ایران
وقتی که ترامپ سوتی می دهد

این کشور به صحنه جنگ‌های ویرانگر داخلی تبدیل شد که در نهایت منجر به فروپاشی جمهوری روم و ظهور امپراتوری روم به رهبری اوکتاویان آگوستوس شد که پس از ترور ژولیوس سزار اولین امپراتور رم شد.

سقوط جمهوری روم نتیجه‌ای اجتناب ناپذیر از این مسئله بود که مردم عادی از افرادی مانند سولا، ماری،سزار و آگوست که به تدریج نهادهای دموکراتیک را از بین می‌بردند حمایت کرده و یا از ایستادن در برابر آنها سر باز زدند. در نهایت جمهوری روم که همگان آنرا جاودان می‌دانستند بر اثر هزاران زخم کوچک که توسط خود ساکنین روم تحمیل شده بود، جان خود را از دست داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала